Bartnik, Czesław S.2025-07-142025-07-142010Teologia w Polsce, 2010, Tom 4, nr 2, s. 189-195.2956-63551732-4572https://theo-logos.pl/handle/123456789/33589Według Prologu zachodzi absolutny związek świata i człowieka z Jezusem Chrystusem jako Początkiem wszelkiego stworzenia, jako istotną treścią i tematem oraz celem i sensem. Bóg Ojciec przez Osobę Słowa wszystko realizuje, wypowiadając siebie samego. Chrystus jako Zrodzony jest pramotywem zaistnienia stworzenia, jego odkupienia, udoskonalenia i przez to uczynienia człowieka w nieskończenie dalekiej analogii również dzieckiem Bożym, o ile on tylko na działanie Odkupiciela się otworzy przez wiarę i czyn. I tak Chrystus realizuje razem ze światem i człowiekiem swoją Wielką Drogę: wychodzi od Ojca, staje się Historią Ludzką przez Wcielenie, przetwarza naszą ziemską historię na historię bosko-ludzką i powraca na łono Ojca w komunii Ducha Świętego z człowiekiem i całym światem.plCC-BY - Uznanie autorstwachrystologia światachrystologiaProlog Ewangelii według św. JanaEwangelia według św. JanaBibliaPismo ŚwięteNowy Testamentteologiateologia biblijnaJezus ChrystusSłowo WcieloneLogosBógSyn BożySłowo odwieczneChrystus jako motyw stworzeniastworzenieChrystus jako światłośćświatłośćojcowie KościołapatrystykaJan ChrzcicielprorocySłowo odrzuconenarodziny z BogahistoriaOdkupicielodkupienieChristology of the worldChristologyPrologue of the Gospel of JohnGospel of JohnBibleNew Testamenttheologybiblical theologyJesus ChristIncarnate WordGodSon of Godeternal WordChrist as motive of creationcreationChrist as lightlightChurch FatherspatristicsJohn the Baptistprophetsrejected Wordbirth from GodhistoryRedeemerredemptionChrystologia świata w Prologu Ewangelii według św. JanaChristologie der Welt im Prolog des JohannesevangeliumsArticle