Barczyk, Agnieszka2025-09-112025-09-112012Kultura-Media-Teologia, 2012, nr 10, s. 90-102.2081-8971https://theo-logos.pl/handle/123456789/35735Wzrost konkurencji na rynku mediów, zmiana nawyków odbiorczych i zapotrzebowanie odbiorców na inforozrywkę nie pozostają bez wpływu na wszystkie gatunki telewizyjne. Przeobrażeniom ulegają przede wszystkim: serwisy informacyjne, programy publicystyczne, a nawet reportaże. Celem tekstu jest przyjrzenie się transformacjom, jakim podlegał teleturniej, specyficzny gatunek programów telewizyjnych. Przybliżenie historii teleturnieju, obecnej oferty programowej polskiej telewizji publicznej oraz analiza wybranych programów, pozwolą na określenie współczesnej kondycji gatunku.The increasing competition in media industry, the change of viewer’s habits and consumers demand for infotainment have a huge impact on all television genres. News, current affairs programs and even documentaries have all undergone massive changes. The aim of the paper is to take a closer look at all changes that quiz show, a specific genre of TV shows, has undergone so far. The analysis of quiz shows history, current Polish TV format and detailed analysis of selected TV shows are supposed to indicate the contemporary status of quiz shows.plCC-BY-ND - Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnychtelewizjarozrywkateleturniejtelewizja publicznapolska telewizja publicznaTVPTelewizja Polskatelevisionentertainmentquiz showgame showpublic televisionPolish public televisionPolish TelevisionCharakterystyka teleturniejów emitowanych w polskiej telewizji publicznejThe characteristics of game shows broadcasted in Polish public televisionArticle