Devillers, Luc2023-10-202023-10-202005Roczniki Teologiczne, 2005, T. 52, z. 1, s. 95-116.1233-1457http://theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/11312Artykuł w języku francuskim. Tłumaczenie: Ks. Mirosław S. Wróbel.Św. Jan bardzo często używa terminu pater na określenie Boga w Jego relacji do Jezusa i do ludzi. Chrystologia Janowa jest teocentryczna: Ojciec posyła Syna pomiędzy ludzi, aby objawić im swą miłość i uczynić z nich swoje dzieci. Przez swą śmierć i zmartwychwstanie Syn otwiera ludziom drogę wiodącą do Domu Ojca. Uczniowie są zobowiązani do zachowania Jego słowa i do owocnego życia, poprzez które Ojciec zostaje uwielbiony. W modlitwie za swych wyznawców (J 17), Jezus uczy ich także mówienia do Ojca. W czwartej Ewangelii odkryć można elementy modlitwy „Ojcze nasz”, ukryte w oddzielnych fragmentach tekstu.frAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/FilsrévélercommunionSyn Bożyobjawić sięwspólnotaBógBóg OjciecEwangelia według św. JanaEwangeliaNowy Testamentchrystologiateologiateocentryzmmodlitwa Ojcze naszmodlitwaJezus ChrystusSon of Godmanifest oneselfobjawienierevelationObjawienie BożeGod's revelationcommunityGodGod the FatherGospel of JohngospelNew TestamentChristologytheologytheocentrismOur Father prayerprayerJesus ChristBibliaPismo ŚwięteBibleDieu le Père dans le quatrième évangileBóg Ojciec w czwartej EwangeliiArticle