Surmiak, Wojciech2024-11-272024-11-272021Roczniki Teologiczne, 2021, T. 68, nr 3, s. 95-113.2543-59732353-7272https://theo-logos.pl/handle/123456789/24474In this paper it will be explained that there is some ambiguity over how much Newman's arguments for liberal education are actually grounded in more general theological arguments about the distinctive nature of Catholic education. In what follows it will be argued that Newman’s work is helpful in drowning attention to one of the central problems within the theory of Catholic education, namely what ought to be the relationship between educational and (Catholic) theology.W niniejszym artykule zostaną wyjaśnione kwestie związane z pewną ambiwalencją dotyczącą sposobu argumentacji przez Newmana potrzeby „wolnej” edukacji (liberal education), a także w jaki sposób różnicuje się ona na gruncie teologicznym w stosunku do całości edukacji katolickiej. Przedstawione zagadnienia są argumentem za tym, że rozprawy Newmana stanowią bardzo pomocne źródło dla opisu jednego z centralnych problemów wewnątrz teorii wychowania katolickiego, a mianowicie należytej relacji pomiędzy teorią edukacji a samą teologią (katolicką).plCC-BY-NC-ND - Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnychJohn Henry NewmanCatholic universitiesliberal educationtheologyphilosophical mindCatholic education theoryCatholic educationJohn Henry Newman's theory of Catholic educationmindphilosophyuniwersytety katolickiewolna edukacjateologiaumysł filozoficznyteoria edukacji katolickiejedukacja katolickateoria edukacji katolickiej Johna Henry’ego NewmanaumysłfilozofiaJohna Henry’ego Newmana teoria edukacji katolickiejJohn Henry Newman’s Theory of Catholic EducationArticle