Grychtoł, Anna2025-08-012025-08-012015Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne, 2015, T. 48 z. 1, s. 203-218.0137-3447https://theo-logos.pl/handle/123456789/34567Ze względu na swój ogromny wpływ na życie i zdrowie ludzi oraz przez zaangażowanie olbrzymich nakładów finansowych, a także oczekiwanie jeszcze większych zysków, rynek leków jest obszarem występowania licznych wyzwań etycznych. Celem niniejszego artykułu jest próba identyfikacji tych zagrożeń oraz propozycja rozwiązania sytuacji problematycznych w świetle zasad etyki personalistycznej i nauczania Kościoła. W związku z tym podstawowe dwa pytania, na jakie należy poszukiwać odpowiedzi można sformułować następująco: z jakimi wyzwaniami etycznymi muszą mierzyć się uczestnicy rynku farmaceutycznego? oraz: jakie rozwiązania tych sytuacji proponuje etyka personalistyczna i nauka Kościoła Katolickiego? Konieczne wydaje się również wskazanie na system prawny oraz zasady rynkowe jako niewystarczające regulatory rynku leków.Because of its enormous impact on the lives and health of people and the involvement of the huge financial resources and the expectation of even greater profits, drug market is the area of the occurrence of numerous ethical challenges. The purpose of this article is to attempt to identify these risks and offer solutions of the problematic situations in the light of the personalistic ethics and the teaching of the Catolic Church. Therefore, the fundamental two questions, to which answers should be sought can be formulated as follows: what are the ethical challenges which are being faced by the participants of the pharmaceutical market? and what solutions to these situations should personalistic ethics and the teaching of the Catholic Church propose? It also seems necessary to indicate the legal system and market rules as insufficient controls the drug market.plCC-BY-SA - Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkachetykaetyka biznesumarketing farmaceutycznyrynek farmaceutycznykoncerny farmaceutycznelekarzewywieranie wpływy na lekarzyethicsbusiness ethicspharmaceutical marketingpharmaceutical marketpharmaceutical companiesdoctorsinfluencing doctorsetyka farmaceutycznarynek lekówpharmaceutical ethicsnadużyciaabusesEtyczne wyzwania rynku farmaceutycznegoEthical challenges of the pharmaceutical marketArticle