Muńko, Dominika2023-03-312023-03-312017Studia Paradyskie, 2017, t. 27, s. 225–235.0860-8539http://theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/5795Komunikacja interpersonalna jest procesem społecznym realizującym się między jednostkami. Znamionuje ją swoisty dynamizm, gdyż polega ona na odbiorze, przyjęciu, zrozumieniu oraz interpretacji informacji, które to dokonują się we wspólnocie zawiązującej się pomiędzy uczestnikami procesu. Jest ona zjawiskiem nieodwracalnym i towarzyszącym ludziom od narodzin aż do śmierci. Jej nieodzownym elementem i trwałym spoiwem powinien być szacunek. W odniesieniu do relacji wychowawczej komunikację opartą na szacunku uznać należy za jeden z predyktorów jej jakości.Interpersonal communication is a social process between individuals. It is characterized by a specific dynamism, because it consists of the reception, acceptance, understanding and interpretation of information, which takes place in the community of participants of the cycle. It is an irreversible phenomenon that accompanies people from birth to death. Its indispensable element and durable bond should be respect. Regarding to the educational relationship based on respect, communication should be considered as one of the predictors of its quality.plAttribution-ShareAlike 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/szacunekcnotysprawiedliwośćkomunikacjakomunikacja interpersonalnarespectvirtuesjusticecommunicationinterpersonal communicationeducational relationshiprelacja wychowawczarelacjerelationshipswychowanieupbringingZ wyrazami szacunku – czyli o komunikacji, która buduje a nie rujnuje w kontekście relacji wychowawczejYours faithfully – about communication that builds and does not ruin in the context of the educational relationshipArticle