Olszewski, Adam2024-04-102024-04-102023Analecta Cracoviensia, 2023, T. 55, s. 67-84.0209-08642391-6842http://theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/15035Zadaniem artykułu jest pobudzenie teologów i filozofów do badań nad pewnymi aspektami dowodu ontologicznego (OA). Po przyjęciu ustaleń terminologicznych i prezentacji ogólnych uwag dotyczących argumentu ontologicznego cytuję argument św. Anzelma z Proslogionu II w łacińskiej wersji oryginalnej oraz przekładzie polskim. Następnie, co jest „sercem” pracy, próbuję szkicowo zrekonstruować Tischnerowską wersję tego argumentu św. Anzelma i poddaję ją wstępnej krytycznej analizie. W dalszej kolejności podaję dwa ogólne rozumienia dowodu na istnienie Boga. Ostatnia sekcja pracy poświęcona jest interesującym, a nawet intrygującym spostrzeżeniom na temat pojęcia tytułowego – bytu maksymalnego.The purpose of this article is to stimulate theologians and philosophers to study certain aspects of the ontological argument (OA). After adopting terminological arrangements, and presenting general remarks on the ontological argument, I quote St Anselm’s argument from Proslogion II in the original Latin version and the Polish translation. Then, which is the heart of the paper, I attempt to sketchily reconstruct Tischner’s version of this argument of St Anselm and subject it to a preliminary critical analysis. I then give two quite general understandings of the proof for the existence of God in general. The final section of the paper is devoted to interesting and even intriguing insights into the notion of the titular concept – the maximal being.plAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/Bógdowód ontologicznyAnzelm z CanterburyJózef Tischnerelement największybytdowody na istnienie Bogamaksymalność bytuGodontological proofAnselm of CanterburyJoseph Tischnergreatest elementbeingevidence for the existence of Godmaximality of beingByt maksymalnyThe maximal beingArticle