Soćko, Rafał2025-09-222025-09-222020Teologiczne Studia Siedleckie, 2020, R. 17, s. 90-109.1733-7496https://theo-logos.pl/handle/123456789/36204Niniejszy artykuł, poświęcony zagadnieniu usprawiedliwienia człowieka w świetle nauki wczesnochrześcijańskiego myśliciela Orygenesa, jest oparty na jego Komentarzu do Listu do Rzymian (łac. Commentarium in Epistulam ad Romanos). Aleksandryjczyk stał się prekursorem doktryny o usprawiedliwieniu w czasach patrystycznych, nadając odpowiedni kierunek swoim następcom. Są dwa filary usprawiedliwienia: prawo Mojżesza i wiara w Chrystusa. Orygenes nie neguje znaczenia Prawa Mojżesza. Podkreśla, że jest ono dalej aktualne i przyczynia się do realizacji usprawiedliwienia, o tyle o ile nie jest ono odczytywane literalnie i legalistycznie, ale jako odblask prawdziwej nauki Chrystusa. W czasach Nowego Przymierza niedoskonałe Prawo Mojżesza zostało zastąpione przez wiarę. Wiara musi jednak spełniać odpowiednie kryteria: cechować się chrystocentryzmem oraz powinna być zespolona z uczynkami. Wtedy człowiek może doświadczyć pełnego usprawiedliwienia i zostać uznany za przyjaciela Boga. Istotną konkluzją artykułu jest wykazanie, iż dwa omawiane determinanty usprawiedliwienia nie wykluczają się, lecz wzajemnie uzupełniają.plCC-BY - Uznanie autorstwaList do RzymianLetter to the RomansBibliaBiblePismo ŚwięteNowy TestamentNew Testamentlisty św. Pawłaletters of Saint PaulCommentarium in epistulam ad Romanoskomentarze biblijneOrygenesusprawiedliwienieprawo Mojżeszawiara w Chrystusabiblical commentariesOrigenjustificationlaw of Mosesfaith in Christwiarafaithzbawienieduchowe znaczenieliteralne znaczeniesalvationspiritual meaningliteral meaningPrawo Mojżesza i wiara w Chrystusa jako główne determinanty usprawiedliwienia człowieka na podstawie „Commentarium in epistulam ad Romanos” OrygenesaLaw of Moses and faith in Christ as main determinants of human’s justification in Origen’s commentarium in epistulam ad RomanosArticle