Levebvre, Philippe2024-08-302024-08-302016Communio, 2016, R. 36, nr 3 (195), s. 107-119.0208-7995http://theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/20178Artykuł w języku francuskim.Już w samej nazwie Yeroushalayim zawarta jest jakaś podwójność: „dwie Jerozolimy” Czy chodzi o miasto dolne i górne, o miasto stare i nowe? Tekst biblijny nie czyni wyraźnej wzmianki o takiej dwoistości, ale często odwołuje się do zdwojenia wewnętrznego, „ontologicznego” Dlatego w Biblii mamy do czynienia z wieloma kopiami czy parami samej Jerozolimy lub związanymi z nią miejscami podwójnymi: odstępcze i odnowione Jeruzalem u proroków, Syjon jako miejsce wędrujące, grób Dawida, dwie świątynie, miasta bliźniacze Jeruzalem i Tyr, Jerozolima i Gibea-Gabatha. Wszystkie te zdwojenia ukazują bogactwo treściowe Jerozolimy, która nie jest zamkniętym bastionem, ale w sieci odniesień otwiera się na wszystkie inne miasta, a jako miejsce zamieszkania, paradoksalnie, wzywa nas do drogi.frAttribution-ShareAlike 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/JerozolimamiastoświątyniaSyjonzdwojenieJerusalemcitytempleZiondoublingteologiatheologyJérusalemvilleŚwiątynia JerozolimskaTemple in JerusalemJerusalem et ses doublesJerozolima i jej zdwojeniaArticle