Piotrkowska-Dańkowska, Małgorzata2024-11-202024-11-202018Wrocławski Przegląd Teologiczny, 2018, R. 26, Nr 2, s. 25-40.1231-17312544-6460https://theo-logos.pl/handle/123456789/23923This article is an analysis of the two units of the Song of Songs 2:3 and 2:14 that show the importance of a conscious choice of the Bridegroom and the Bride in shaping the relationship of love. Motives present in them, that is the shadow of an apple tree and the voice of a beloved one, have been also recalled in the last part of the book (8:5 and 8:13) and owing to that we can observe the transformation and maturation of the couple, a kind of a new birth, the fullness of life experienced by them and their love being spread among others. The structural semiotics method indicated in the Pontifical Biblical Commission’s document “Interpretation of the Bible in the Church” was used in order to extract the depth of experience and the transformation of the characters, as well as to show causes of the events.Artykuł stanowi analizę dwóch jednostek Pieśni nad Pieśniami 2,3 i 2,14, które ukazują znaczenie świadomego wyboru Oblubieńca i Oblubienicy w kształtowaniu relacji miłości. Obecne w nich motywy: cienia jabłoni i głosu ukochanej przywołane zostały również w ostatniej części księgi (8,5 i 8,13), dzięki czemu poznajemy przemianę, dojrzewanie oblubieńców, niejako nowe narodzenie, przeżywaną pełnię życia oraz promieniowanie miłością wśród innych. W celu wydobycia głębi przeżyć i przemian bohaterów oraz ukazania przyczyn zachodzących zdarzeń wykorzystano metodę strukturalno-semiotyczną, wskazaną w dokumencie „Interpretacja Biblii w Kościele” Papieskiej Komisji Biblijnej.plCC-BY-SA - Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkachBibliaPismo ŚwięteStary TestamentPieśń nad PieśniamiPnp 2semiotykamiłośćOblubieniecOblubienicalektura Bibliilektura semiotycznabiblistykaBibleOld TestamentSong of SongssemioticsloveBridegroomBridereading the Biblesemiotic readingbiblical studiesW cieniu jabłoni i rozpadlinach skały. Semiotyczna lektura Pnp 2, 3 i 2, 14In the Shadow of an Apple Tree and in the Clefts of the Rock. The Semiotic Reading of Song 2:3 and 2:14Article