Wach, Albert Stanisław2025-03-262025-03-262011Itinera Spiritualia, 2011, Vol. 4, s. 23-70.1898-6811https://theo-logos.pl/handle/123456789/29897Artykuł w języku angielskim.Artykuł stanowi próbę przedarcia się przez gąszcz historycznych i egzystencjalnych wydarzeń związanych z okresem pierwszych dwudziestu ośmiu lat życia Józefa Kalinowskiego (św. Rafała) i dotarcia do teologicznego „miejsca” jego spotkania z łaską powołania szczegółowego (życie zakonne, kapłaństwo). Jest jednocześnie usiłowaniem znalezienia odpowiedzi na pytanie stawiane przez naszego Bohatera o własną egzystencję i jej znaczenie. Podstawą źródłową analizy są jego osobiste Listy i Wspomnienia. Celem artykułu, który ma też charakter duszpastersko-powołaniowy, jest pokazanie na konkretnym przykładzie związku i wzajemnego oddziaływania pomiędzy łaską powołania a rozumieniem samego siebie. Część pierwsza obejmuje okres do 16. roku życia. Są to lata dojrzewania w środowiskach rodzinnym i kościelnym, które wywierają pozytywny wpływ na kształtowanie jego osobowości, a nawet może przyczyniają się do rozwoju ukrytej łaski jego osobistego powołania. Sam Kalinowski, wspominając w późnym okresie życia ten czas i „niektóre dane”, zakłada jej istnienie w młodości. Łaska ta, z nieznanych dla nas powodów (niewystarczająca jej świadomość?, wątpliwości?), nie zostaje jednak przez niego podjęta, co powoduje wiele zamętu w jego życiu i doprowadza do rozchwiania i połamania na „nieskładne części” jego młodej egzystencji. Część druga poświęcona jest okresowi studiów w Petersburgu oraz wchodzeniu w dorosłość i samodzielność (Brześć). Jest to bodaj najciemniejszy okres jego życia, naznaczony dużym zagubieniem egzystencjalnym, w którym dokonało się osłabienie więzi z Kościołem i oddalenie od sakramentów. Wciąż przyświeca mu jednak wyniesione z domu światło prawdy. Ono chroni go przed pokusą nihilistycznego zafałszowania swej egzystencji. Wielką pomocą jest też odbudowanie więzi z rodziną. Otwarte dzielenie z najukochańszymi osobami wspólnych wartości i najgłębszych tęsknot serca ułatwia mu dokonywanie codziennych wyborów, odkrycie celu życia, a nawet uruchamia swego rodzaju sprężynę, która równoważy stosunek do doczesności i jednocześnie pociąga ku wieczności. Część trzecia wprowadza czytelnika w świat najbardziej wewnętrznych przeżyć Kalinowskiego. Jego historia osobista i losy Ojczyzny – skądinąd bardzo dramatyczne dzieje powstania styczniowego – stanowią tu jedynie tło. Głównym protagonistą tego etapu życia Kalinowskiego jest bowiem w tym wypadku Słowo Boże, które wdziera się do jego serca i doprowadza cały dramat do punktu kulminacyjnego. Przede wszystkim „zakazuje” mu Ono małżeństwa, którego zawsze pragnął. Powstała w ten sposób pustka serca zostaje wypełniona wyraźną obecnością misterium Chrystusa. Niezrozumiały natomiast dla otoczenia stan społecznego zawieszenia w próżni, który trudno mu tymczasem innym wytłumaczyć, powoduje wiele perypetii w jego międzyludzkich relacjach. Przystąpienie do sakramentu pokuty i całkowite otwarcie się na Boga i ludzi umożliwiają mu ostatecznie usłyszenie decydującego głosu Bożego wezwania. Ono z kolei rozjaśnia całą jego dalszą egzystencję, także relacje z ludźmi.enCC-BY-ND - Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnychłaskapowołaniełaska powołaniaRafał Kalinowskiegzystencjaduszpasterstwokształtowanie się powołania Rafała Kalinowskiegożycie Rafała Kalinowskiegożycie wewnętrzneżycie wewnętrzne Rafała Kalinowskiegogracevocationgrace of vocationRaphael Kalinowskiexistencepastoral careministryformation of Raphael Kalinowski's vocationlife of Raphael Kalinowskiinner lifeRaphael Kalinowski's inner lifeThe Grace of Vocation and the Explanation of Existence: a Study Based on the Youth of St. Raphael KalinowskiŁaska powołania i objaśnianie egzystencji. Studium na podstawie młodzieńczych lat św. Rafała KalinowskiegoArticle