Chmielewski, Krzysztof2025-10-152025-10-152025Kultura-Media-Teologia, 2025, nr 61, s. 113-123.2081-8971https://theo-logos.pl/handle/123456789/37638Przedstawienie kawy w grach komputerowych jest kształtowane przez normy społeczne, preferencje regionalne i konteksty historyczne. Jest naturalne, że różnorodne krajobrazy kulturowe i praktyki konsumenckie ukazywane poprzez kawę znajdują swoje odbicie w świecie rozrywki cyfrowej. Polska branża gier komputerowych często eksploruje tę tematykę, zarówno w grach stricte kawiarnianych, jak i zawierających kawę jako element fabuły lub życia codziennego postaci.W niniejszym tekście autor przybliża sposoby reprezentacji kawy w grach komputerowych polskich producentów i stara się odpowiedzieć na pytanie, czy można dostrzec odrębność sposobu, w jaki polscy twórcy traktują topos kawy, w stosunku do produkcji zagranicznych.Analizie groznawczej, poszerzonej o perspektywę projektanta gier poddano, ze szczególnym uwzględnieniem tetrady elementarnej Schella, treści 212 polskich tytułów. Na podstawie wyników tych badań powstał obraz motywu kawy występującego w polskich grach komputerowych przede wszystkim w trzech wariantach: 1. wsparcia mechanicznego bohatera; 2. rytuału społecznego nacechowanego zwyczajnością, szczerością i wiarygodnością; 3. przerywnika spowalniającego akcję i obniżającego napięcie gry. Potwierdzono pewien stopień odrębności symboliki kawy stosowanej przez polskich twórców na tle globalnego rynku gier komputerowych.Presentation of coffee in computer games derives from the social norms, regional preferences and historical contexts. The reflection of coffee-carried variety of cultural landscapes and consumers’ habits in digital entertainment is quite natural. Polish sector of computer games explores this area frequently, both in the café-focused games and these containing coffee as a part of the plot or a daily routine. This paper gives a closer look at the ways of coffee representation in computer games, as well as trying to answer the question, whether it is possible to notice the distinction in treating the topos of coffee between the Polish authors and the foreign market. Content of 212 Polish titles have been subject to a ludological analysis expanded by a game designer’s perspective, with a certain focus on the Schell’s Elemental Tetrad. The results of this research show that the motif of coffee appears in Polish computer games particularly as three variants: 1. mechanical support of the character; 2. social ritual characterized by ordinariness, honesty and reliability; 3. interlude slowing down the action and lowering the tension. Some level of diversity in the coffee symbolics has been confirmed between the one used by the Polish and the global authors of the computer games.plCC-BY-ND - Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnychkawagry komputerowegry wideopolskie groznawstwoludologiakulturasymbolika kawycoffeecomputer gamesvideo gamesPolish game studiesludologyculturesymbolism of coffeeKubek bezpieczeństwa. O kawie w polskich grach komputerowychSafety Cup. About Coffee in Polish Computer GamesArticle