Cuda, Jerzy2024-10-122024-10-122015Roczniki Teologiczne, 2015, T. 62, nr 9, s. 41-53.2543-59732353-7272https://theo-logos.pl/handle/123456789/21742Tworzące treść artykułu zagadnienia spotykają się w inspirowanej myślą Heideggera hermeneutycznej interpretacji komplementarności problematyki „Dasein człowieka” z problematyką „Autoprzekazu Boga”. Zainteresowanie tą komplementarnością jest, w istocie rzeczy, zainteresowaniem możliwością poznania i realizacji tożsamości człowieka. Rozumowania artykułu dzielą się na dwie zasadnicze części: Wprowadzenie i Rozwinięcie. Pierwsza część zapowiada syntetycznie problematykę antropo-logicznej nierozłączności relacji „Dasein człowieka”–„Autoprzekaz Boga”. Druga część rozwija aspektowo interpretację historycznego procesu tej relacji: Dasein–Sein; Dasein–Nihilizm; objawione Autoprzekazem wyjaśnienie tożsamości człowieka itd. Istotą historycznej genezy tożsamości człowieka jest chrystologiczne jednoczenie ludzi „na obraz” trynitarnej Wspólnoty Miłości. Stwórczo-zbawczy proces antropogenezy jest więc procesem eklezjogenezy, co powinna mieć na uwadze definicja współczesnej globalizacji.The issues of the article bring together, inspired by Heidegger’s hermeneutical interpretation of complementarity, problematic aspects of human Dasein with issues of God’s auto-transference. Interest in this complementarity is at its core an interest in the possibility of cognition and realisation of human identity. The article’s analysis is divided into two fundamental parts: introduction and development. The first part introduces in a synthetic way problems of anthropological inseparableness of the relation “Dasein of human–God’s auto-transference”. The second part develops an interpretation of the historical process of that relation (Dasein–Sein; Dasein–Nihilism) revealed through the auto-transference explanation of human identity. The essence of the historical genesis of human identity is Christological unification of people according to the pattern of the Trinitarian Community of Love. In that light, the creative-salvative process of anthropogenesis can be identified with a process of ecclesiogenesis. This should be acknowledged in the definition of contemporary globalisation.plCC-BY-NC-ND - Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnychanaliza Dasein człowiekabezgraniczna otwartość pytańautoprzekaz Boganiezbędność antropologicznaDasein człowiekakomplementarność nierozłącznaeklezjologika antropogenezyegzystencjalne ryzyko współczesnej globalizacjirelacja Dasein człowieka-autoprzekaz Bogaantropologialogikaantropo-logikaBógczłowiekfilozofianiezbędnośćeklezjologikaglobalizacjaantropogenezaanalysis of human Daseinboundless openness of questionsGod’s auto-transferenceanthropological necessityhuman Daseininseparable complementarityecclesiologic of anthropogenesisexistential risk of contemporary globalizationhuman Dasein-God’s auto-transference relationshipanthropologylogicanthropo-logicGodhumanphilosophyindispensabilityecclesio-logicglobalizationanthropogenesisDaseinAntropo-logika komplementarnej nierozłączności problematyki „Dasein człowieka” z problematyką „autoprzekazu Boga”Anthropologic of Complementary Inseparableness of ‟Human Dasein” with Problems of ‟God’s Auto-Transference”Article