Moskałyk, Jarosław2025-07-302025-07-302019Studia Oecumenica, 2019, T. 19, s. 167-178.1643-2762https://theo-logos.pl/handle/123456789/34481Otrzymanie autokefalii z Konstantynopola przez prawosławie na Ukrainie w 2019 r. oznacza dla niego przede wszystkim zmianę jakościową zarówno w sensie organizacyjnym i prawnym, ale także świadomościowym i mentalnym. To rzeczywiste nawiązanie do spuścizny historycznej oraz perspektywa całkowitego uwolnienia się od niechcianego podporządkowania. Teraz pozostaje jedynie kwestia właściwego zagospodarowania wartością, jaką jest pełna autonomia i możliwość kształtowania niezależnej wizji eklezjalnej. Jeśli zostaną prawidłowo wyciągnięte wnioski z niedalekiej i dawnej przeszłości, wówczas zaistnieją wszelkie podstawy ku stworzeniu zjednoczonej wspólnoty prawosławnej o niewątpliwym autorytecie moralnym.Receiving autocephaly from Constantinople by Orthodoxy in Ukraine in 2019 means, for the Ukrainian church, primarily a qualitative change in both the organizational and legal sense, but also in the conscious and mental sense. It is a real reference to the historical legacy and the prospect of total release from unwanted subordination. All that remains is the question of proper management of the value of full autonomy and the possibility of shaping an independent ecclesial vision. If the conclusions from the recent and ancient past are properly learned, then all foundations for the creation of a unified Orthodox community with undoubted moral authority will exist.plCC-BY-NC-SA - Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Na tych samych warunkachautokefaliatomosprawosławieprawosławie ukraińskieprawosławie rosyjskieekumeniczny patriarchat konstantynopolitańskiBartłomiej I patriarchaautocephalyEastern OrthodoxyUkrainian OrthodoxyRussian OrthodoxyEcumenical Patriarchate of ConstantinopleBartholomew I the PatriarchAutokefalia prawosławia ukraińskiego wbrew prawosławiu rosyjskiemuAutocephaly of Ukrainian Orthodoxy against Russian OrthodoxyArticle