Kiciński, Andrzej2024-08-302024-08-302014Roczniki Teologiczne, 2014, T. 61, nr 11, s. 57-73.2353-72722543-5973http://theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/20142Tłumaczenie streszczenia / Translated by Tadeusz Karłowicz.Hubertus Halbfas jest znanym pedagogiem religii nie tylko w Niemczech. Polska katechetyka zna tylko częściowo jego działalność naukowo-dydaktyczną. Ten artykuł zawiera pierwszy w języku polskim pełny życiorys naukowy autora oraz kompletne zestawienie jego publikacji. Wprowadza w kontekst rozwoju katechetyki/pedagogiki religii w Niemczech oraz wskazuje na wybrane kierunki twórczości Halbfasa. Myśl Halbfasa, że każdy człowiek nosi w sobie pragnienie „przekraczania siebie” i doświadczania wciąż nowych wymiarów własnego życia, jest ciągłym wyzwaniem do opracowywania nowych programów nauki religii. Jego koncepcja dydaktycznosymboliczna próbuje przywrócić dydaktyce szkolnej utraconą zdolność narratywną doświadczenia religijnego i chociaż zawiera wiele elementów kontrowersyjnych ‒ jest wyzwaniem dla współczesnych pedagogów religii i katechetyków każdego obszaru kulturowego.Hubertus Halbfas is an educationalist of religion, well-known not only in Germany. Polish catechetics only partly knows his research-didactic work. The article contains the first description of his life as a scientist and a complete list of his publications in the Polish language. It introduces the reader into the context of the development of catechetics/pedagogy of religion in Germany, and it indicates selected trends in Halbfas’s work. Halbfas’s thought that every human being has an inner desire to “transcend himself/herself” and to experience ever new dimensions of his/her life, is a constant challenge to work out new programs of religious education. His didactic-symbolic conception tries to restore the lost narrative ability of religious experience to scholarly didactics, and although it contains many controversial elements, it is a challenge for modern educationists of religion and catechists in every cultural area.plAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/Hubertus Halbfasnauczanie religii w szkolenauczanie religiiszkołyreligiadydaktyka symbolijęzyk religijnydziałalność naukowo-dydaktycznadziałalność naukowadziałalność dydaktycznasymboldydaktykapedagodzyreligious education at schooledukacja religijna w szkoleedukacja religijnareligious educationteaching religionteaching religion at schoolschoolsreligiondidactics of symbolsreligious languageresearch and teaching activitiesresearch activitiesteaching activitiesdidacticspedagogueskatechezacatechesisDziałalność naukowo-dydaktyczna Hubertusa HalbfasaHubertus Halbfas’s Research-Didactic WorkArticle