Szymik, Stefan2024-10-092024-10-092009Roczniki Biblijne, 2009, T. 1, nr 1, s. 21-34.2083-22222451-2168https://theo-logos.pl/handle/123456789/21480Artykuł w języku angielskim.Autor artykułu, posługując się głównie metodą historii redakcji, omawia trzy teksty pierwszej ewangelii, w których występuje terminologia światła. Najpierw, sięgając do zapowiedzi proroka Izajasza, św. Mateusz ukazał wystąpienie Jezusa w Galilei jako wielką światłość, która oświeca Izraela i ludy pogańskie (Mt 4, 15-16). Następnie został poddany analizie tekst kazania na Górze, w którym uczniowie Jezusa są przedstawieni jako światłość świata; ich światłość winna świecić przed ludźmi (Mt 5, 14-16). Na koniec autor omawia logion Jezusa o oku jako lampie dla ciała, zapewniającym wierzącemu światło wewnętrzne (lux internum) (Mt 6,22-28). Analizowane teksty zostały opracowane redakcyjnie przez ewangelistę, zaś „światłość” jest w nich terminem kluczowym. Według autora artykułu można mówić o specyficznej Mateuszowej teologii światła.enCC-BY - Uznanie autorstwalighttheology of lightMatthew the Evangelist’s theologytheologyGospel of MatthewBibleNew Testamentbiblical studiesexegesisbiblical exegesisświatłoteologia światłateologia Mateusza EwangelistyteologiaEwangelia według św. MateuszaBibliaPismo ŚwięteNowy Testamentbiblistykaegzegezaegzegeza biblijnaMatthew’s Theology of Light (Matt 4:15-16; 5:14-16; 6:22-23)Mateuszowa teologia światła (Mt 4, 15-16; 5, 14-16; 6, 22-23)Article