Pindel, Roman2024-08-022024-08-022011Communio, 2011, R. 31, nr 2 (174), s. 26-44.0208-7995http://theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/19190Artykuł przedstawia relację Ostatniej Wieczerzy do Paschy żydowskiej w trzech wymiarach. (1) Wpierw ustala powiązanie w czasie pomiędzy Ostatnią Wieczerzą historycznego Jezusa a świętowaniem Paschy przez Żydów w Jerozolimie. (2) Następnie identyfikuje poszczególne elementy opisów Ostatniej Wieczerzy, które zawierają nawiązanie do żydowskiej Paschy. (3) Wreszcie, w perspektywie historii zbawienia zostanie przedstawione powiązanie między Paschą pierwszego przymierza a Nową Paschą Jezusa. Ostatnia Wieczerza została ukazana jako paschalna na etapie tradycji, w ostatecznej zaś jej redakcji różne elementy Paschy żydowskiej służą temu, by uzasadnić, iż idzie o Nową Paschę, której Fundatorem i Barankiem jest Jezus Chrystus. Nowa Pascha nie tylko przekracza pierwszą, ale także wskazuje na ostateczne wyzwolenie z wszelkiego zła.plAttribution-ShareAlike 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/teologiatheologyOstatnia WieczerzaLast SupperPaschaPassoverPascha żydowskaJerozolimaJerusalemŻydziJewsIzraelIsraelEucharystiaEucharistustanowienie Eucharystiiinstitution of the EucharistsakramentysacramentsJewish PassoverOstatnia Wieczerza w kontekście żydowskiej PaschyArticle