Sawa, Przemysław2024-10-312024-10-312019Roczniki Teologiczne, 2019, T. 66, nr 5, s. 83-98.2543-59732353-7272https://theo-logos.pl/handle/123456789/22929Theology as a rational reflection on God’s Revelation still remains in the service of the faith of an individual man and of the Church, and thus affects the society and the temporal reality of the world. Theology, by its very nature, must influence everyday life – in the first place for the theologians themselves as well as for their students. In this way, the formative nature of studying the sacred sciences is realized. Formation therefore includes hearing the Word of salvation and its assimilation into life which then leads to thinking and acting in accordance with the Gospel. Therefore, spiritual life, especially prayer, the reception of the sacraments and participation in the everyday life of the Church, is a necessary component of theology. This primarily concerns the lecturers of theology. These goals can be achieved through the kerygmatic inclination of theology, openness to dialogue and transdisciplinarity. For today’s world needs theology that understands the contemporary thinking. At the same time, it is necessary for the graduate of theological studies to be well versed in all areas of theology, and not to remain at the level of narrow interests and specializations. This requirement of modern times demands that the Church takes a new comprehensive view of theology, practiced in the community of believers and in the context of the increasingly secularized world. It is time to return to the holistic vision of life, world and theology.Teologia jako rozumowa refleksja nad Bożym Objawieniem wciąż pozostaje w służbie wierze indywidualnego człowieka i wierze Kościoła, a przez to oddziaływuje na społeczeństwo i doczesną rzeczywistość świata. Teologia ze swej natury musi oddziaływać na życie, przede wszystkim na codzienność samego teologa, jak również studentów. W ten sposób realizuje się formacyjny charakter studiowania nauk świętych. Formacja obejmuje więc usłyszenie słowa zbawienia i jego asymilację w życiu, co prowadzi do myślenia i działania zgodnego z Ewangelią. Dlatego niezbędnym komponentem teologii pozostaje życie duchowe, zwłaszcza modlitwa, przyjmowanie sakramentów i uczestniczenie w codzienności Kościoła. Obejmuje to najpierw wykładowców teologii. Realizację tych celów można osiągnąć przez kerygmatyczne nachylenie teologii, otwarcie na dialog oraz transdyscyplinarność. Świat dzisiejszy bowiem potrzebuje teologii odnajdującej się w meandrach myślenia współczesnych. Jednocześnie konieczne staje się, by absolwent studiów teologicznych swobodnie poruszał się po wszystkich przestrzeniach teologii, a nie pozostał na poziomie wąskich zainteresowań i specjalizacji. Ten wymóg współczesnych czasów domaga się więc od Kościoła nowego integralnego spojrzenia na teologię, uprawianą we wspólnocie wierzących oraz w kontekście świata coraz bardziej zsekularyzowanego. Czas wrócić do holistycznej wizji życia, świata, teologii.plCC-BY-NC-ND - Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnychformationrenewal of theologychallenges towards theologycomponents of theological formationtheological formationtheologyspiritual formationstudentsspiritual formation of studentsintegral spiritual formationintegral spiritual formation of studentstheology of spiritualityspiritualityformacjaodnowa teologiiwyzwania wobec teologiikomponenty formacji teologicznejformacja teologicznateologiaformacja duchowastudenciformacja duchowa studentówintegralna formacja duchowaintegralna formacja duchowa studentówteologia duchowościduchowośćCała teologia w służbie integralnej formacji duchowej studentówEntire Theology in the Service of the Comprehensive Spiritual Formation of StudentsArticle