Bujalska, Katarzyna Jolanta2023-03-152023-03-152021Polonia Sacra, 2021, R. 25, Nr 2 (64), s. 171-193.1428-5673http://theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/5137Życie pustelnicze jest ogromnym darem dla Kościoła. Obecnie można zauważyć zwiększone zainteresowanie tą indywidualną formą życia konsekrowanego. Kobiety i mężczyźni udają się na współczesne pustynie, aby trwać w Bożej obecności i złączyć swoje życie z Ukrzyżowanym Chrystusem. Ich tożsamość na nowo została wytyczona po Soborze Watykańskim II w kan. 603 Kodeksu prawa kanonicznego. Zwraca on uwagę na teologiczne (odsunięcie od świata, milczenie odosobnienia, gorliwa modlitwa, pokuta) i prawne (indywidualna forma życia, publiczna profesja trzech rad ewangelicznych oraz życie zgodne z statutem osobowym) elementy tożsamości pustelniczej.A hermit life is a significant honour for the Church. Currently, we can notice an increased interest in this individual form of consecrated life. Women and men go to modern deserts to stay in God’s presence and unite their lives with the Crucified Christ. Their identity have redefined after the Second Vatican Council in canon 603 of the Code of Canon Law, which singles out the theological (retreat from the world, silence of seclusion, ardent prayer, penance) and legal (individual life form, public profession of three evangelical councils and life in accordance with the personal statute) elements of hermit identities.plAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/pustelnicyeremiciżycie konsekrowaneduchowość pustelniczaduchowośćhermitsconsecrated lifehermit spiritualityspirituality„Jeśli chcesz być doskonały…” – tożsamość współczesnego pustelnika“If Thou Wouldest Be Perfect…” – the Identity of the Modern HermitArticle