Kucz, Anna Maria2025-06-252025-06-252005Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne, 2005, T. 38 specjalny, s. 77-83.0137-3447https://theo-logos.pl/handle/123456789/32914Artykuł w języku włoskim.Anicjusz Boecjusz, czekając w więzieniu na wykonanie wyroku śmierci, napisał ostatnie dzieło swego życia, „Consolatio Philosophiae”. Proces, skazanie i śmierć Boecjusza, począwszy od VIII w., były interpretowane jako męczeństwo poniesione w obronie wiary katolickiej. Opinia ta utrzymywała się aż do czasów Dantego. Paradoksalnie krytyka historyczna powątpiewała w chrześcijaństwo Boecjusza, powołując się na to, że w „Consolatio Philosophiae” nie mówi on nic na temat chrześcijaństwa. Ciągle aktualne jest zagadnienie, czy „Consolatio Philosophiae” jest dziełem chrześcijańsko-teologicznym, czy pogańsko-filozoficznym. Omawiane inspiracje chrześcijańskie, które wielu uczonych kwestionuje (exempli gratia prof. M. Jaczynowska), a także przytoczone aluzje biblijne wydają się przesądzać wydźwięk ideowy utworu.itCC-BY-SA - Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkachuczciwośćpokorachrześcijaństwoO pocieszeniu jakie daje filozofiaBoecjuszhonestyhumilityChristianityBoethiusConsolation of PhilosophycristianesimoConsolazione della filosofiaBoezio„Probitas et humilitas” – ispirazioni cristiane nella „Consolazione della filosofia” di Boezio‘Probitas et humilitas’ – inspiracje chrześcijańskie w „Consolatio philosophiae” BoecjuszaArticle