Drożdż, Michał2025-07-112025-07-112008Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne, 2008, T. 41 z. 2, s. 407-422.0137-3447https://theo-logos.pl/handle/123456789/33545Artykuł w języku niemieckim.Jednym z najważniejszych współczesnych problemów kulturowych jest problem prymatu człowieka i wartości ludzkich wobec całego nieosobowego i przedmiotowego świata, w którym żyje. Niezależnie od różnych ujęć antropologicznych tego problemu, sama natura i kształt relacji człowieka do innych rzeczywistości stanowi punkt wyjścia dla analiz aksjologicznych, etycznych, socjologicznych, psychologicznych, ekonomicznych itp. Personalizm, w samym rdzeniu swoich założeń, tez i wniosków, podkreśla pierwszeństwo osoby ludzkiej wobec wszelkich innych struktur i rzeczywistości. Nie jest to tylko pierwszeństwo o charakterze logicznym, ale priorytet natury ontycznej. Taki fundament analiz posiada bardzo daleko idące konsekwencje. Z takiej perspektywy podejmujemy w niniejszym artykule analizę napięć pomiędzy dwiema sferami ludzkiego życia i działania, pomiędzy byciem a posiadaniem, sferami, które filozofia określa pojęciami „być” i „mieć”, starając się pokazać, że w kontekście prymatu osoby i jej obiektywnego świata wartości, etyka personalistyczna jest w zasadzie etyką mądrych, racjonalnych, odpowiedzialnych wyborów, służących „byciu więcej” człowiekiem.plCC-BY-SA - Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkachfilozofiaczłowiekwartościosoba ludzkapersonalizmbycieposiadanieetykapersonalizm etycznyphilosophyhumanvalueshuman personpersonalismbeingpossessionethicsethical personalismPhilosophieMenschWertePersonalismusSeinHabenDer Mensch zwischen „sein“ und „haben“Człowiek pomiędzy „być” a „mieć”Article