Naab, Erich2025-07-082025-07-082009Teologia w Polsce, 2009, Tom 3, nr 2, s. 269-289.2956-63551732-4572https://theo-logos.pl/handle/123456789/33463Artykuł w języku niemieckim.Niemiecki Dogmatyk, prof. dr. Erich Naab, z Katolickiego Uniwersytetu w Eichstätt, uczeń prof. dr. Michaela Seybolda (+2005), przedstawia tekst „Żydzi i chrześcijanie w przymierzu i w sporze. Z dziejów teologii”, w którym wychodzi od soborowej deklaracji Nostra aetate, ale głównie chce wyakcentować rozwój teologiczny relacji między Żydami i chrześcijanami. Ukazuje trzy różne stacje tego rozwoju na płaszczyźnie pojmowania zbawienia: w starożytności (Marcjon), w średniowieczu (Anzelm) i w czasach obecnych Kościoła, gdy pod uwagę bierze się także myślenie niechrześcijan, jak Buber czy Levinas. Sam Autor daje też odpowiedź na pytanie czy możliwe jest duchowe przymierze, które łączy Żydów i chrześcijan. Uważa, że pierwotne przymierze Jahwe z narodem wybranym i nowe przymierze, które dokonało się w Chrystusie, łączy przede wszystkim sam Pan Przymierza, czyli Jeden Bóg, który jest Bogiem Abrahama, Izaaka i Jakuba, i Ojcem Jezusa Chrystusa, który jest Świętym pośród swego ludu (por. Oz 11,9). Poza tym Żydów i chrześcijan łączy wspólny cel, jakim jest spełnienie zbawienia w Bogu, który pragnie wspólnoty ze wszystkimi ludźmi.deCC-BY - Uznanie autorstwachrześcijaniespórprzymierzejudaizmchrześcijaństworelacje żydowsko-chrześcijańskiezbawieniepojmowanie zbawienia w starożytnościMarcjonstarożytnośćśredniowieczepojmowanie zbawienia w średniowieczuAnzelm z Canterburypojmowanie zbawienia we współczesnościKościółBógMartin BuberEmmanuel LevinasfilozofiateologiaJewsChristiansdisputecovenantJudaismChristianityJewish-Christian relationssalvationunderstanding of salvation in antiquityMarcionantiquityMiddle Agesunderstanding of salvation in the Middle AgesAnselm of Canterburyunderstanding of salvation in modern timesChurchGodphilosophytheologyŻydziJudenChristenTheologieJuden und Christen im Bund und Streit. Theologiegeschchitliche EntwicklungenArticle