Tyburowski, Krzysztof2025-06-042025-06-042001Resovia Sacra, 2001, Tom 8, s. 101-115.1234-8880https://theo-logos.pl/handle/123456789/32254Artykuł w języku włoskim.Nauka w starożytności daleka była od jednorodności terminologicznej. Fakt ten powoduje wiele trudności w późniejszej analizie myśli poszczególnych autorów starożytnych. Wielu z nich bowiem nie stosowało precyzyjnej terminologii w kwestiach, które tej precyzji wymagały. Dotyczy to także różnorakich problemów teologicznych obecnych w myśli różnych pisarzy starochrześcijańskich. Aby móc zrozumieć co dany autor miał na myśli używając określonego terminu, należy wejść w zrozumienie samej jego myśli, aby z niej niejako wydostać na zewnątrz prawdziwe znaczenie badanych słów. W taki właśnie sposób w niniejszym artykule potraktowano terminy określające elementy ludzkiej natury, znajdujące się w myśli anonimowego autora z IV wieku, zwanego Ambrozjastrem. Chodzi mianowicie o słowa: animus, anima, caro i corpus. Rozumienie właściwe tych antropologicznych terminów jest dość istotne szczególnie właśnie u Ambrozjastra, jako że był on bezpośrednim prekursorem Augustyna w nauce o grzechu pierworodnym, a być może sam Doctor gratiae skorzystał z jego koncepcji. Artykuł więc omawia sukcesywnie poszczególne w/w terminy, na kanwie analizy poszczególnych fragmentów dzieł Ambrozjastra.itCC-BY-SA - Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkachAmbrozjasterteologiapisarze starochrześcijańscynaturanatura ludzkaanimusanimacarocorpusmantropologiagrzechgrzech pierworodnytheologyAmbrosiasterold Christian writersnaturehuman natureanthropologysinoriginal sinGli elementi della natura umana secondo l’AmbrosiasterElementy natury ludzkiej według AmbrozjastraArticle