Napiórkowski, Stanisław Celestyn2022-11-222022-11-222021Premislia Christiana, 2020-2021, T. 19, s. 103-113.0867-308http://theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/1882Autor wskazuje na 18 elementów mariologii Jana Pawła II, które budzą pewne zdziwienie, zaskoczenie: 1. encyklika mariologiczna nie była pierwsza; 2. w nauce o pośrednictwie Maryi stosuje teologiczny model pośrednictwa w Chrystusie i w Duchu Świętym; 3. mówi o abrahamicznej wierze Maryi; 4. w encyklice mariologicznej nie używa tytułu „Współodkupicielka”; 5. wprowadził do różańca „Tajemnice światła”; 6. w różańcu stanowczo żąda kontemplacji; 7. związek zamachu na Placu św. Piotra z trzecią tajemnicą fatimską; 8. odsłonił trzecią tajemnicę fatimską; 9. wyraźnie uczył o śmierci Matki Bożej; 10. Totus tuus w herbie papieskim; 11. nie w pełni przejął od Grigniona jego argumentację za pośrednictwem Maryi; 12. termin „niewolnictwo” zastąpił terminem „zawierzenie”; 13. pogłębił chrystologicznie oddanie się Maryi; 14. eklezjologicznie zinterpretował obecność Maryi pośród nas; 15. Hasło Per Mariam ad lesum uzupełnił hasłem Per lesum ad Mariam', 16. teologię Jezu, ufam Tobie! wprowadzał do maryjno­ści; 17. chrystologicznie zinterpretował czyn o. Kolbego; 18. niezwykły przypadek beatyfikacji jako wyznawcy, a kanonizacji jako męczennika.plAttribution 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/teologiateologia systematycznaJan Paweł IIKarol WojtyłapapieżekapłaniduchowieństwoLudwik Grignion de MontfortMaksymilian Maria Kolbemariologia Jana Pawła IImariologiamęczeństwomęczennicyMaryjadokumenty KościołaKościółświęciencyklikaRedemptoris Materkatechezaśmierćikonateologia ikonymiłosierdzieMiłosierdzie Bożemodlitwatheologysystematic theologyJohn Paul IIpopesclergypriesthoodMariologymartyrdommartyrsChurchsaintsencycliccatechesisdeathicontheology of iconmercyGod’s mercyprayerMaryOsiemnaście zadziwień mariologią Jana Pawła IIArticle