Seweryniak, Henryk2024-08-262024-08-262014Communio, 2014, R. 34, nr 1 (185), s. 5-20.0208-7995http://theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/19956Kościół ostatnich lat, także Kościół, któremu przewodzi papież Franciszek, odczuwa potrzebę powrotu apologii. W związku z tym autor stawia pytanie: jaka powinna być ta apologia? Jego zdaniem, powinna ona pozostawać na służbie nowej ewangelizacji, stając się sama „nową apologią” – dokonywaną w aktualnym kontekście czasu i przestrzeni, zdroworozsądkową i praktyczną obroną podstaw naszej cywilizacji, zbudowanej na rozumieniu rzeczywistości jako stworzonej i odkupionej, na poszanowaniu godności osoby ludzkiej, prawa do wolności (w tym prawa do wolności religijnej), a także na zakorzenionych w chrześcijaństwie podstawowych wartościach, takich jak więź miłości Boga i człowieka, pokój, uznanie naturalnej różnicy płci, nierozerwalność małżeństwa między kobietą i mężczyzną, troska o rodzinę, służba dobru wspólnemu przez pracę i twórczość, sprawiedliwość, prostota i umiar. W ostatniej części artykułu ks. Seweryniak wskazuje kilka podstawowych cech, które powinny znamionować postulowaną przez niego „nową apologię”.plAttribution-ShareAlike 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/teologiatheologyapologetykaapologeticswiarafaithapologia wiaryapology of faithnowa ewangelizacjanew evangelizationrelatywizmrelativismApologia wiary i nowa ewangelizacjaArticle