Łęcicki, Grzegorz2025-08-262025-08-262011Kultura-Media-Teologia, 2011, nr 5, s. 73-84.2081-8971https://theo-logos.pl/handle/123456789/34969Ukazanie zagrożeń wynikających z dominacji obrazu nad słowem, omówienie szczegółowych kwestii, czyli negatywnych zjawisk będących skutkiem hegemonii cywilizacji obrazu i przewagi mediów audiowizualnych. Przedstawienie pozytywnej roli nowoczesnych środków przekazu i komunikacji. Opisanie warunków zastosowania mediów audiowizualnych w procesie wychowania i przekazu wiary. Sformułowanie postulatu uczenia odbierania, „odczytywania” wizualności, obrazu jako pedagogicznego wyzwania XXI wieku.Presentation of dangers caused by dominant role of picture over the word, negative effects of hegemony of picture civilization and predominance of visual media. Positive role of new media and modern communication. Conditions of application of audiovisual media in the upbringing process and transmitting the faith. Teaching of “reading” visual media as educational challenge of XXI century.plCC-BY-ND - Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnychmediaśrodki masowego przekazumedia ikonicznemedia wizualnecywilizacja obrazukatechezakulturakultura obrazuwartości chrześcijańskiespołeczeństwomass mediavisual mediacatechesisimage civilizationculturevisual cultureChristian valuessocietyMedia wizualne a katecheza: zagrożenia, wyzwania, zastosowaniaArticle