Skiba, Adam2024-10-122024-10-122015Roczniki Teologiczne, 2015, T. 62, nr 9, s. 211-224.2543-59732353-7272https://theo-logos.pl/handle/123456789/21759Artykuł przedstawia obrzędy inicjacji chłopców u ludu Luguru we wschodniej Tanzanii. Autor postawił sobie za cel ukazanie znaczenia tradycyjnej edukacji w kształtowaniu wartości plemiennych, jaką zdobywali młodzieńcy podczas tego obrzędu. Opracowanie tego zagadnienia zostało dokonane na podstawie literatury takich autorów, jak: P. Pels, J.L. Brain, T.O. Beidelman i innych oraz własnych etnograficznych badań terenowych prowadzonych wśród ludu Luguru nad rytuałami przejścia w dniach 30.03.2003-30.04.2003. Inicjacja chłopców została zaprezentowana według modelu Arnolda van Gennepa. Według tej teorii rytuały przejścia dzielą się na trzy fazy: oddzielenia, przejścia i włączenia. Faza separacji charakteryzuje się odłączeniem od społeczności w celu przygotowania do przemiany mającej nastąpić w kolejnej fazie. Faza przejścia to czas symbolicznej śmierci, utraty starego imienia czy języka. Często zawiera dopełnienie obrzezania, ofiarę, post, może być czasem ciężkich prób i testów, podczas których nowicjusz zdobywa wiedzę związaną z życiem seksualnym, socjalnym i religijnym. Ostatnia faza to czas powrotu do społeczności, ale już jako nowa osoba, jako mężczyzna odpowiedzialny za swoje postępowanie i mający wyższy status społeczny.The article presents boys’ initiation ritual among the Luguru people of eastern Tanzania. The author’s goal is to show the importance of traditional education in shaping tribal values, gained by young men during this ritual. The development of this problem was based on the literature of authors such as P. Pels, J.L. Brain, T.O. Beidelman and others, and from my own ethnographic fieldwork conducted among the Luguru people on the rituals of passage from 30 March 2003 to 30 April 2003. Boys’ initiation was presented by Arnold van Genneps’ model. According to this theory, rites of passage are divided into three phases: separation, transition and incorporation. During the Separation phase, the young men disconnect from the community in order to prepare for Transition which will be in the next phase. The Transition phase is a time of symbolic death, the loss of the old name or language. It often includes fulfilment of circumcision, sacrifice, and fasting. This phase can sometimes offer severe trials and tests, during which the novice acquires knowledge related to his sexual, social and religious life. During the last phase, Incorporation, he returns to the community as a new person, a man responsible for his actions and having a higher social status.plCC-BY-NC-ND - Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnychrytuały przejściatabuobrzezanienauczanierola seksualnaetapy społecznewychowanieedukacja tradycyjnawiedza plemiennasymboliczna śmierćtransformacjapowtórne narodzenierytuał odrodzeniaTanzanialud Luguruplemionaplemiona afrykańskieludy AfrykiAfrykareligioznawstwoinicjacjarituals of passagetaboocircumcisionteachingsexual rolesocial stagesupbringingtraditional educationtribal knowledgesymbolic deathtransformationrebirth ritualrebirthpeople of LugurutribesAfrican tribesAfrican peoplesAfricareligious studiesinitiationObrzędy inicjacji chłopców u Ludu Luguru we wschodniej TanzaniiInitiation Ritual of Boys among the Luguru People in Eastern TanzaniaArticle