Paszek, Przemysław2025-08-252025-08-252018Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne, 2018, T. 51, z. 1, s. 146-156.0137-3447https://theo-logos.pl/handle/123456789/34907Teoria ezoterycznej moralności, powstała na gruncie etyki utylitarystycznej, stanowi próbę realizacji postulatu głoszącego, że etyka powinna mieć przede wszystkim zastosowanie praktyczne. Celem artykułu jest próba odpowiedzi na pytanie, czy teoria ta może stać się wspólnym stanowiskiem etycznym dwóch odległych od siebie spojrzeń na moralność – utylitarystycznego i personalistycznego, a także czy właściwe są próby uzasadnienia ezoterycznej moralności argumentami, które bliższe są etyce katolickiej. W artykule podjęto polemikę z przykładami takiego pozornego konsensusu, a także wskazano, jakie jest stanowisko etyki katolickiej wobec ezoterycznej moralności.The theory of esoteric morality developed on the basis of utilitarian ethics tries to realize a postulate that ethics should have, above all, practical appli cation. the aim of the article is an attempt to answer the question whether this theory may become a common ethical position of two distant views on morality – utilitarianism and personalism, and whether the attempts to justify esoteric morality with arguments that are closer to the catholic ethics are correct. The article engages in a polemic with examples of such apparent consensus, and also indicates the position of the catholic ethics towards the esoteric morality.plCC-BY-SA - Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkachezoteryczna moralnośćkonsekwencjalizmpersonalizmutylitaryzmetykaesoteric moralityconsequentialismpersonalismutilitarianismethicsmoralnośćetyka katolickamoralityCatholic ethicsEzoteryczna moralność a etyka katolickaEsoteric Morality versus Catholic EthicsArticle