Kaczmarek, Anna2025-09-122025-09-122013Kultura-Media-Teologia, 2013, nr 13, s. 68-81.2081-8971https://theo-logos.pl/handle/123456789/35868Korzystanie z Internetu staje się dziś powszechną koniecznością. Zróżnicowana znajomość i wykorzystanie nowoczesnych urządzeń technicznych przez internautów współcześnie stwarza jednak znaczne dysproporcje społeczne. Celem podjętych w tym artykule analiz jest wskazanie na potrzebę prowadzenia edukacji medialnej wśród obywateli tak, aby potrafili aktywnie włączyć się w różnego rodzaju działania prowadzone w wirtualnej rzeczywistości oraz by umieli ją adaptować dla własnego rozwoju i korzyści. Przedmiotem rozważań uczyniono zagadnienie wpływu nowoczesnych technologii na życie współczesnego człowieka. Zwrócono też uwagę na powszechny brak umiejętności celowego, krytycznego i selektywnego korzystania ze środków masowego przekazu, zarówno przez dzieci, jak i osoby dorosłe.Using the Internet today becomes a necessity. However the level of knowledge and use of modern technical equipment by internauts is unequal. This problem creates the social inequalities. The aim of the analysis is to identify the need for media education among citizens so that they could find themselves in virtual reality and reap the benefits of the Network. The subject of discussion is the effect of new technologies on modern life. The essay also raises an issue of the lack of skills, critical and selective use of the mass media both by children and adults.plCC-BY-ND - Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnychedukacja medialnaedukacja informatycznainformatykawykluczenie cyfrowecyberprzemocmediaśrodki masowego przekazuwykluczeniespołeczeństwomedia educationinformation technologycomputer sciencedigital exclusioncyberbullyingmass mediaexclusionsocietyEdukacja medialna wobec zagrożeń cyberprzemocy i cyfrowego wykluczeniaMedia education to threats cyberbullying and digital exclusionArticle