Jagiełło, Bartosz2025-03-212025-03-212020Liturgia Sacra, 2020, R. 26, nr 1 (55), s. 215-238.1234-4214https://theo-logos.pl/handle/123456789/29733The article discusses two settings of Magnificat canticle from the first half of the 17th century, created for the purpose of liturgical celebrations in Protestant St. Mary Magdalene church in Wrocław. The author of the compositions is Sebastian Lemle associated with this temple. Presented settings are the example of how polychoral works were received in Silesia. Furthermore, they prove that Magnificat was preserved in Protestant communities’ celebration, as well as performed in accordance with alternatim practice.W artykule omówione zostały dwa opracowania kantyku Magnificat powstałe w I połowie XVII wieku na potrzeby celebracji liturgicznej protestanckiego kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu. Autorem kompozycji jest Sebastian Lemle związany wówczas z tą wrocławską świątynią. Przedstawione kompozycje stanowią przykład recepcji polichóralnej twórczości na Śląsku. Jednocześnie są świadectwem zachowania kantyku Magnificat w celebracji wspólnot protestanckich, a także potwierdzają zasadę jego wykonywania zgodną z praktyką alternatim.plCC-BY-NC-SA - Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Na tych samych warunkachSebastian LemlepolichóralnośćMagnificatWrocławpolychoral musicmuzyka sakralnasacred musicXVII w.muzykologiamusicologyXVII-wieczne opracowania kantyku „Magnificat” Sebastiana Lemlego z kościoła pw. św. Marii Magdaleny we Wrocławiu17th-Century Magnificat settings by Sebastian Lemle from St. Mary Magdalene Church in WrocławArticle