Bujak, Janusz2022-08-292022-08-292014Colloquia Theologica Ottoniana, 2014, nr 1, s. 7-22.1731-0555http://theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/664Autor tłumaczenia streszczenia: Mirosława Landowska.Celem artykułu jest ukazanie rzeczywistości wiary i jej relacji do rozumu we współczesnym nauczaniu Kościoła. Aby osiągnąć zamierzony cel, w pierwszym paragrafie rozróżniono fides qua i fides quae, w drugim przybliżono nauczanie Soboru Watykańskiego II na temat wiary, w trzecim punkcie ukazano relację wiary i rozumu w encyklice Jana Pawła II Fides et ratio, czwarty paragraf przeznaczono na rozważania o wierze w encyklice papieża Franciszka Lumen fidei, piąty zaś – o głównym zadaniu teologii, jakim jest poszukiwanie prawdy o człowieku w świetle Objawienia w myśli Benedykta XVI.The purpose of this article is to show the reality of the faith and its relation to reason in the modern teaching of the Church. To achieve this goal, in the first paragraph we have the distinction between fides qua and fides quae in the second Vatican Council’s teaching on faith, the third section shows the relationship between faith and reason in John Paul II’s encyclical Fides et Ratio, the fourth paragraph speaks of faith in the encyclical of Pope Francis Lumen fidei, and the fifth with the main task of theology, which is the search for the truth about the man in the light of revelation in the thought of Benedict XVI.plAttribution-ShareAlike 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/Benedykt XVIJoseph Ratzingerfides quafides quaeLumen fideiLumen GentiumFranciszek papieżJorge Mario Bergogliosobór watykański IIwiararozumpapieżekapłaniduchowieństwoteologiadokumenty KościołaczłowiekfilozofiaencyklikaBenedict XVISecond Vatican CouncilVatican IIcouncilPope FrancisfaithratiofidespopesclergypriesthoodtheologyhumanphilosophyencyclicFides et ratioJan Paweł IIKarol WojtyłaJohn Paul IIobjawienierevelationreasonFides quae creditur, czyli relacja wiary i rozumuFides quae creditur, the relationship of faith and reasonArticle