Kowalczyk, Mirosław2024-01-192024-01-192010Roczniki Teologii Dogmatycznej, 2010, T. 2(57), s. 67-75.2080-6345http://theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/12509Summary translated by / Autor tłumaczenia streszczenia: Jan Kłos.Pope Benedict XVI is a theologian of history even in his encyclical letter Caritas in veritate (2009). This encyclical is on principle social and draws on to St. Augustine and to the pope’s habilitation entitled Die Geschichtstheologie des heiligen Bonaventura (München 1959). According to the pope, the main trend of the history of man and mankind is spiritual in which the principal drive and at the same time the most ultimate content is “love in truth” and “truth in love”. They fulfil humankind in the present time and lead to eternity.plAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/miłośćprawdaekonomia zbawieniahistoriaproces dziejowyglobalizacjadobro wspólneosoba ludzkaCaritas in veritateencyklikaBenedykt XVIJoseph RatzingerpapieżeKościółprawda miłościmiłość prawdywartości moralnespołeczeństwolovetrutheconomy of salvationhistoryhistorical processglobalizationcommon goodhuman personencyclicBenedict XVIpopesChurchtruth of lovelove of truthmoral valuessocietywartościvaluesMiłość i prawda jako kategorie historyczne w encyklice Benedykta XVI „Caritas in veritate”Love and Truth as Historical Categories in the Encyclical Letter “Caritas in veritate”Article