Nowosad, Sławomir2024-01-152024-01-152007Roczniki Teologiczne, 2007, T. 54, z. 3, s. 19-36.1233-1457http://theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/12391Artykuł w języku angielskim. Streścił ks. Sławomir Nowosad.Powaga i złożoność współczesnego kryzysu ekologicznego domaga się nowych interdyscyplinarnych studiów dla zrozumienia zarówno jego przyczyn, jak i znalezienia właściwych rozwiązań. Z perspektywy chrześcijańskiej podkreśla się konieczność dostrzeżenia fundamentu antropologicznego i moralnego, z odwołaniem do perspektywy teologicznej. Potrzeba uznania właściwej wizji całego świata jako stworzonego oraz przyjęcia integralnej prawdy o człowieku jako stworzonym przez Boga i na obraz Boży. Człowiek poprzez swój grzech naruszył nie tylko komunię ze Stwórcą, ale również harmonię i wewnętrzny ład całego powierzonego mu stworzenia. Brak szacunku dla życia i dla tego ładu to główne widoczne przyczyny kwestii ekologicznej, która w ten sposób jawi się jako zasadniczo antropologiczna i moralna. W konsekwencji jedynie nawrócenie do Boga i odzyskanie pokoju ze Stwórcą pozwoli na przywrócenie pierwotnego ładu i pokoju z całym stworzeniem.enAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/imago Deianthropologyecologymoralityhumansinworldcreationantropologiaekologiamoralnośćczłowiekgrzechświatstworzenieteologiateologia moralnatheologymoral theologyAnthropology as the Basis for EcologyAntropologia u fundamentu ekologiiArticle