Wawrzyszkiewicz, Stanisław2023-06-212023-06-211997Analecta Cracoviensia, 1997, T. 29, s. 387-393.0209-0864http://theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/8488Artykuł w języku francuskim.W przeciwieństwie do heglowskiej koncepcji narodu, Papież Jan Paweł II łączy pojęcie narodu z centralną pozycją Chrystusa w dziejach ludzkości. W swoich wypowiedziach na ten temat często odwołuje się do historii narodu polskiego, w którym w sposób modelowy ukształtowane zostało życie wewnętrzne narodu i jego relacje międzynarodowe. Naród to dziedzictwo, które zobowiązuje swoich spadkobierców. W tej perspektywie państwo jest czymś zmiennym, czymś podlegającym ciągłym przemianom, jednakowoż to, na czym się one dokonują, tym fundamentem jest kraj, religia i narodowość. Kultura natomiast jest pierwszym i podstawowym dowodem tożsamości narodu. Jest wyrazem porozumienia, wspólnoty myśli i współpracy ludzi, ten model współżycia akceptujących i rozwijających. Kultura rodzi się ze służby o wspólne dobro i staje się istotnym dobrem ludzkiej wspólnoty. Według Jana Pawła II, kultura jest dobrem wspólnym narodu, ale też określa go jako naród. Jest gwarantem jego niezawisłości i suwerenności. W tym kontekście zagadnienie religii ujmuje Papież bardzo jasno. Do krajów, w które przeniknęło chrześcijaństwo, wniosło ono, poza fundamentalnym i wartościami moralnymi, humanizm, będący jednym z zasadniczych składników kultur narodowych. Papież podkreśla, że bez Chrystusa człowiek jest jakby okaleczony, a naród nieokreślony. Jednocześnie Papież odrzuca zdecydowanie każdy nacjonalizm metafizyczny, głoszący wyższość narodu nad osobą ludzką. Wypowiedzi Jana Pawła II na temat narodu, kultury i religii nie mają charakteru politycznego, ale ujawniają szczególną przestrzeń etyczną, dzięki której i w której wiara i dzieje narodów mogą się łączyć.frAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/Jan Paweł IIKarol Wojtyłapapieżekapłaniduchowieństwonauczanienaródkulturareligiahistoriadziedzictwonarodowośćkrajtożsamośćdobro wspólneetykadziedzictwo kulturowedziedzictwo narodoweJohn Paul IIpopespriesthoodclergyteachingnationculturereligionhistoryheritagenationalitycountryidentitycommon goodethicscultural heritagenational heritageJean Paul IIpapesclergéenseignementhistoirehéritagenationalitépaysidentitébien communéthiquepatrimoine culturelpatrimoine nationalNation - culture - religion dans la pensée du pape Jean Paul IINaród - kultura - religia w nauczaniu papieża Jana Pawła IIArticle