Napiórkowski, Stanisław Celestyn2025-04-172025-04-172008Studia Oecumenica, 2008, T. 8, s. 105-120.1643-2762https://theo-logos.pl/handle/123456789/30870Artykuł w języku włoskim. Streszczenie: P. Kuc.Artykuł, który jest tekstem wykładu wygłoszonym przez Autora na Papieskim Wydziale Teologicznym „Marianum” w dniu 5 października 2008 roku z okazji wręczenia mu mariologicznej nagrody ufundowanej przez Rene Laurentina: „Premio Rene Laurentin – pro Ancilla Domini”, dowodzi, że klasyczna teologia obecności w ikonie osoby na niej przedstawianej przypomina teologię obecności sakramentalnej, podczas gdy „polska teologia”, która doszła i dochodzi do głosu z okazji peregrynacji kopii obrazu jasnogórskiego lub pustej ramy, jest wyraźnie inna – eklezjologiczna. Wywód Autora składa się z dwóch części: pierwsza część opowiada o życiu maryjnych ikon w Europie wschodniej – nad Dnieprem, Dniestrem, Wołgą i Donem; druga część informuje o tym, jak maryjne ikony żyją w Europie środkowej, a ściśle – nad Wisłą.itCC-BY-NC-SA - Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Na tych samych warunkachikonaikony maryjneikonografiaEuropaEuropa wschodniateologia obecności w ikonieteologia ikonyiconMarian iconsiconographyEuropeEastern Europetheology of presence in iconstheology of iconsiconaicone marianeiconografiaEuropa dell'Estteologia della presenza nelle iconeteologia delle iconeIcone Mariane vivono all’est dell’OderMaryjne ikony, które żyją na wschód od OdryArticle