Kozubek, Mariola TeresaSkorupka, ZuzannaBroszczak, Agata2025-09-022025-09-022021Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne, 2021, T. 54, z. 1, s. 69-89.0137-3447https://theo-logos.pl/handle/123456789/35439W encyklice Laudato si’ papież Franciszek wyraża przekonanie, że aby zmierzyć się z kwestią ekologiczną dotyczącą troski o Ziemię, należy połączyć siły, działać wspólnotowo. Wspólnotowe działanie na rzecz ekologii można dostrzec w inicjatywach katolickiego Ruchu Focolare zarówno w zakresie refleksji naukowej, jak i edukacji. Celem badawczym artykułu jest ukazanie dwóch obszarów: pierwszy odnosi się do EcoOne – międzynarodowej sieci naukowców i praktyków podejmujących systematyczną, interdyscyplinarną refleksję na temat ekologii, drugi dotyczy edukacji ekologicznej, a zwłaszcza specyficznego środka dydaktycznego tak zwanej Kostki Ziemi (The Earth Cube). Na podstawie analizy teoretycznych założeń obu inicjatyw oraz ich aplikacji wykazano, że dialog pomiędzy wiarą i nauką, który prowadzi EcoOne, wpisuje się w istotę ekologii integralnej. Dydaktyka Kostki Ziemi budzi w dziecku miłość do tego, co je otacza, dotyka zatem swym przesłaniem wszystkich wymiarów życia człowieka. Opisane formy zaangażowania Ruchu wyznaczają drogę prowadzącą do odkrywania wciąż nowych możliwości twórczego odpowiadania na wyzwania encykliki Laudato si’.In his encyclical Laudato si’ Pope Francis expresses his conviction that in order to face the ecological issue of caring for the Earth, it is necessary to join forces, to act communally. Community action for ecology can be seen in the initiatives of the Catholic Focolare Movement, is taken up by the Movement in both scientific reflection and education. The research objective of the article is to show two areas: the first relates to EcoOne, an international network of scientists and practitioners undertaking systematic, interdisciplinary reflection on ecology, while the second concerns environmental education and, in particular, the specific didactic means of the so-called “Earth Cube”. On the basis of an analysis of the theoretical assumptions of both initiatives and their applications, it is shown that the dialogue between faith and science that EcoOne conducts is part of the essence of integral ecology.The didactics of the Earth Cube awaken in children a love for what surrounds them, thus it touches all dimensions of human life with its message. The forms of FM involvement described above mark a path leading to the discovery of ever new possibilities for creatively responding to the challenges of the LS encyclical.plCC-BY-SA - Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkachEcoOneKostka ZiemiLaudato si’Ruch FocolariEarth CubeFocolare Movementencyklikanauczanie papieskiedokumenty KościołaencyclicPope's teachingedukacja ekologicznaorganizacje ekologiczneruchy religijneświatenvironmental educationenvironmental organisationsreligious movementsworldekologiaecologyekoteologiaecotheologyNauka i edukacja w trosce o wspólny dom: EcoOne i Kostka ZiemiScience and education for the sake of the common Home: EcoOne and the Earth CubeArticle