Bukatko, Bartosz2025-10-152025-10-152025Kultura-Media-Teologia, 2025, nr 61, s. 23-40.2081-8971https://theo-logos.pl/handle/123456789/37629Zawiera ilustracje.„Tomb Raider” i „Uncharted” to popularne serie przygodowych gier wideo, które cechują wzajemne podobieństwa. Stosując terminologię Gerarda Gennette’a, dotyczącą relacji intertekstualnych miedzy różnymi tekstami kultury, autor proponuje własny model teoretyczny do badań nad transtekstualnościa. Opisując i analizując rodzaj relacji między wspomnianymi seriami gier, a także ich intermedialne powiązania z filmami o Indianie Jonesie, omawia również deheroizację protagonistów obu serii – Lary Croft i Nathana Drake’a. Wnioski z przeprowadzonych analiz rzucają nowe światło na przyszłe badania dotyczące reinterpretacji rożnych tekstów kultury.“Tomb Raider” and “Uncharted” are both popular series of adventure video games which bare strong resemblance to each other. By applicating the Gerard Gennette’s terminology on intertextual relations between various texts of culture, the author proposes his own theoretical model for studying transtextuality. Describing and analyzing the type of the relations between the said series of games, as well as their intermedial connection with the Indiana Jones movies, he also discusses the deheroisation of the games’ protagonists – Lara Croft and Nathan Drake. The conclusions shed new light on future research regarding reinterpretation of various texts of culture.plCC-BY-ND - Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnychgry komputerowegry wideotranstekstualnośćTomb RaiderUnchartedintermedialnośćdeheroizacjacomputer gamesvideo gamestranstextualityintermedialitydeheroisationTranstekstualność w grach wideo – deheroizacja i intermedialność na przykładzie serii gier „Tomb Raider” i „Uncharted”Transtextuality in video games – deheroisation and intermediality on the basis of “Tomb Raider” and “Uncharted” game seriesArticle