Smuniewski, Cezary2025-09-262025-09-262020Teologia w Polsce, 2020, Tom 14, Nr 2, s. 49-62.2956-63551732-4572https://theo-logos.pl/handle/123456789/36679Artykuł w języku angielskim.Opracowanie niniejsze jest przyczynkiem do badań dotyczących metody teologicznej i ukazuje motyw zdumienia w nauczaniu i poezji Jana Pawła II jako doświadczenia zapraszającego człowieka do coraz wnikliwszego poznawania Boga i Jego dzieł. Ludzkie doświadczenie zdumienia się Bogiem zostało przedstawione jako wydarzenie teologiczne – łaska zdolności zachwytu Bogiem, przybliżenia się do Niego i mówienia o Nim. Autor artykułu dochodzi do wniosku, że z misją teologa nierozerwalnie związane jest pielęgnowanie w sobie zdolności do zdumiewania się Bogiem i Jego dziełami. Doświadczenie zdumienia jest jednym z elementów prowadzących do komunii z Chrystusem Teologiem, który objawia Ojca.enCC-BY - Uznanie autorstwaamazementstuporadmiratiotheological methodtheologiansJohn Paul IIamazement in the theological methodrole of amazement in the theological methodpapal teachingJohn Paul II’s teachingmotif of amazement in the John Paul II’s teachingmotif of amazement in the John Paul II’s poetryexperience of amazementJohn Paul II’s poetrypoetrytheologyzdumieniemetoda teologicznateologowieJan Paweł IIKarol Wojtyłazdumienie w metodzie teologicznejrola zdumienia w metodzie teologicznejnauczanie papieskienauczanie Jana Pawła IImotyw zdumienia w nauczaniu Jana Pawła IImotyw zdumienia w poezji Jana Pawła IIdoświadczenie zdumieniapoezja Jana Pawła IIpoezjateologia“Et stupebant super doctrina eius” (Mk 1:22). On the Role of Wonderment in the Theological Method„Et stupebant super doctrina eius” (Mk 1:22). O roli zdumienia w metodzie teologicznejArticle