Reimer, Tibor2024-12-122024-12-122024Polonia Sacra, 2024, T. 28, Nr 1, s. 29-40.1428-56732391-6575https://theo-logos.pl/handle/123456789/25441Artykuł w języku angielskim.The quality of religious education in schools is primarily a matter of the quality of the religious education teachers. In this paper we want to explore different professional perspectives on the acquired competences of the religious education teacher and we want to focus our attention on his specific competency of correlation to linking faith and the life of pupils, Church and school, and Church and society. Therefore, we understand the religious education teacher as a “tightrope walker” who is able to maintain a balance between these different environments.Jakość nauczania religii w szkołach to przede wszystkim kwestia jakości nauczycieli religii. W niniejszym artykule chcemy przeanalizować różne perspektywy zawodowe dotyczące nabywanych kompetencji nauczyciela religii i skoncentrować uwagę na jego specyficznej kompetencji korelacji w zakresie powiązania wiary i życia uczniów, Kościoła i szkoły, Kościoła i społeczeństwa. Nauczyciel religii rozumiany jest jako “linoskoczek”, który potrafi zachować równowagę między odmiennymi środowiskami.enCC-BY - Uznanie autorstwareligious educationteachers of religioncompetenceslay faithfuleducationpedagogyedukacja religijnanauczyciele religiikompetencjewierni świeccyedukacjapedagogikaThe role of lay people in religious education. The competency of correlation of the religious education teacherRola osób świeckich w edukacji religijnej. Kompetencje korelacyjne nauczyciela religiiArticle