Mojzeš, Marcel2023-02-232023-02-232015Polonia Sacra, 2015, R. 19, Nr 1 (38), s. 177-187.1428-5673http://theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/4143The author first explains that in the contemporary utility society is important to perceive the meaning of the term consummatio (with double m) not as “consummation” (lat. consumatio with one m), but as “accomplishment, termination, completion”. In the person of Jesus Christ, especially in the moment of his death at the Cross was revealed in supreme mode the love of God to man through consummatio expressed by the words of Jesus consummatum est (Jn 19, 30). Also St. Augustin is speaking about the matrimonial dimension of this love when he compares the Cross of Christ to the bridal bed of Briegroom Christ and Bride Church. Then the author shows that consummatio fidei, which according to the Catechism of Catholic Church consists in the blessed vision of God, is not reserved for the eternity. The culmination of contemplation is to see God in the proper heart, in the fellowman and in the life of the Church. Consummantio fidei perceived in this mode then leads to the deepening of the liturgical praise of God.W dzisiejszej konsumpcyjnej społeczności bardzo ważne jest rozumienie pojęcia consummatio (przez dwa „m”) nie jako skonsumowanie (łac. consumatio z jednym „m”), lecz jako dokonanie, dokończenie, wypełnienie. W osobie Jezusa Chrystusa, szczególnie w momencie Jego śmierci na krzyżu, poprzez consummatio wyrażone słowami samotnego Jezusa „consummatum est” (Jn 19, 30), w największej mierze objawiła się miłość Boga do człowieka. Małżeński aspekt tej miłości pokazuje św. Augustyn, kiedy krzyż Chrystusa porównuje do małżeńskiego łóżka Chrystusa Oblubieńca i Kościoła Oblubienicy. Autor artykułu wskazuje, iż consummatio fidei, które według Katechizmu Kościoła katolickiego polega na błogosławionym widzeniu Boga, nie jest zarezerwowane na wieczność, ponieważ szczytem kontemplacji jest widzenie Boga w swoim sercu, w bliźnim i w Kościele. Według św. Grzegorza z Nyssy doskonałość człowieka polega na nieustannym pragnieniu większego uczestnictwa w życiu Boga. Tak odbierane consummatio fidei prowadzi również do głębszego liturgicznego uwielbienia Boga.plAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/consummatioconsummatum estcross of Christlove of GodloveGodliturgyBibleconsummatio fideiKrzyż Chrystusamiłość BogamiłośćBógliturgiaBibliaPismo ŚwięteHoly RoodLiturgia jako consummatio fideiLiturgy as consummatio fideiArticle