Zadykowicz, Tadeusz2024-10-022024-10-022017Roczniki Teologiczne, 2017, T. 64, nr 3, s. 23-34.2543-59732353-7272https://theo-logos.pl/handle/123456789/21104Współcześnie dają o sobie znać bardzo silne dążenia do powiązania nauki z gospodarką. Stwarzają one szczególne problemy dla nauk humanistycznych, które nie wytwarzają produktów, technologii, patentów na sprzedaż, a tym samym nie przynoszą wymiernych korzyści dla przemysłu i uczelni wyższych. Teologia moralna, której istotną częścią jest określenie norm, nakazów i zakazów, może wydawać się bardziej hamulcem innowacyjnej gospodarki niż jej kołem napędowym. Dostarcza ona jednak praktycznych wskazań, które mogą nadać bardziej ludzki charakter rozwojowi technologicznemu. Może ona jednak spełnić taką rolę tylko wtedy, gdy jej związek z biznesem na etapie badań naukowych będzie jak najmniejszy, a finansowanie całkowicie niezależne od praw rynku.Nowadays, very strong aspirations aiming to link science with the economy, are known. These aspirations create specific problems for human sciences, which don’t generate products, technology and patents for sale, and thereby they don’t bring measurable benefits to industry and universities. Moral theology, which essential part is to define norms and prohibitions, may seem to be rather a suppresion brake for innovative economy than its driving force. However, moral theology provides practical indications which can give a more human character to the technological development. It is possible only when its relationship with business at the level of scientific research will be as small as possible, and its financing completely independent from the market law.plCC-BY-NC-ND - Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnychkomercjalizacja wiedzyteologia moralnahumanistykaszkolnictwo wyższeinnowacyjnośćknow-hownakazyzakazyteologiaknowledge commercializationmoral theologyhumanitieshigher educationinnovativenesspreceptsprohibitionstheologyNakazy i zakazy na sprzedaż? Teologia moralna w dobie komercjalizacji wiedzyOrders and Prohibitions for Sale? Moral Theology at the Time of Knowledge CommercializationArticle