Jagodziński2025-09-252025-09-252019Teologia w Polsce, 2019, Tom 13, Nr 1, s. 5-17.2956-63551732-4572https://theo-logos.pl/handle/123456789/36568Artykuł w języku angielskim.Trójca Święta to Komunia Osób. Relacyjne rozumienie Osób w Trójcy Świętej jest ściśle związane z pojęciem perychorezy. Bóg jest przede wszystkim Ojcem. On jest trynitarnym źródłem Bóstwa i istnieje w Komunii z Synem i Duchem Świętym. Tajemnicę miłości w Bogu H.U. von Balthasar wyraża za pomocą pojęcia kenozy, która nie miała miejsca tylko w momencie wcielenia lub śmierci Jezusa na krzyżu, ale w samym Bogu. Wyjaśniając ten obraz, Balthasar nie wykorzystuje pełnego harmonii znaczenia komunii, lecz dramatyczne metafory „zabijania”, „wywłaszczenia”, „oddzielenia”, a nawet „absolutnego rozróżnienia” między Ojcem a Synem. Istnieje jednak pytanie o zasadność porzu­cenia metafory wspólnoty powszechnie stosowanej w trynitologii.enCC-BY - Uznanie autorstwarelationpersonperichoresiscommunionkenosisHoly TrinitytrinitologytheologyGod the FatherDivine PersonsmetaphorrelacjaosobaperychorezakomuniakenozaTrójca ŚwiętatrynitologiateologiaBóg OjciecOsoby BoskieHans Urs von BalthasarmetaforaThe Father in the Communion of the Holy TrinityOjciec w komunii Trójcy ŚwiętejArticle