Barczyk, Agnieszka2025-09-152025-09-152013Kultura-Media-Teologia, 2013, nr 15, s. 61-72.2081-8971https://theo-logos.pl/handle/123456789/35903Analizując wizerunek dziennikarza w wybranych filmach z czasów Polski Ludowej (Człowiek z żelaza, Człowiek z marmuru i Bez znieczulenia Andrzeja Wajdy, Weryfikacja Mirosława Gronowskiego oraz Mniejsze niebo Janusza Morgensterna), można dostrzec wiele podobieństw do opisów pracy dziennikarzy tego okresu, prezentowanych w opracowaniach teoretycznych. Co ciekawe, zależność ta istnieje mimo cenzurowania filmów z tych czasów. Znaczna liczba punktów wspólnych między tymi dwiema płaszczyznami potwierdza tezę, że film fabularny może pozostawać nośnikiem wiedzy o przeszłości – zwłaszcza, jeśli można go nazwać współczesnym w analizowanym przedziale czasowym.Analyzing the image of the journalist in selected films completed in PRL (Człowiek z żelaza, Człowiek z marmuru and Bez znieczulenia by Andrzej Wajda, Weryfikacja by Mirosław Gronowski and Mniejsze niebo by Janusz Morgenstern), we can see many similarities to descriptions of journalists of this period presented in the theoretical studies. Interestingly, this relationship exists despite the censorship of films of those times. This relationship confirms that the film may be a carrier of knowledge about the past – especially if it can be called modern in the reporting period.plCC-BY-ND - Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnychdziennikarstwodziennikarzePRLPolska Rzeczpospolita LudowafilmcenzuraweryfikacjajournalismjournalistsPolish People's RepublicmoviecensorshipverificationDziennikarz w czasach Polski Ludowej. Podobieństwa między wizerunkiem rzeczywistym i filmowymA journalist at the time of PRL. The similarities between the real image and moviesArticle