Wiończyk, Grzegorz2025-08-272025-08-272019Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne, 2019, T. 52, z. 1, s. 113-126.0137-3447https://theo-logos.pl/handle/123456789/35104Św. Jan od Krzyża odróżnia poznanie naturalne od nadprzyrodzonego. To drugie dzieli na szczegółowe i wyodrębnione oraz ogólne i ciemne, czyli kontemplację. Poznanie nadprzyrodzone wyodrębnione i szczegółowe dzieli na poznanie cielesne oraz duchowe. W ramach tego ostatniego wymienia: objawienia, słowa, uczucia duchowe i widzenia. Na podstawie świadectw św. Jana od Krzyża zasadnym wydaje się postawienie pytania o status poznania jasnego in raptum.Saint John distinguishes between two kinds of cognition: the natural one and the supernatural one. He divides the supernatural cognition into two more subdivisions: specific and extracted one and general and dark one, which is described as contemplation. The specific and extracted supernatural cognition is divided into physical cognition and the spiritual one. The latter one, according to saint John of the Cross, includes: revelations, words, spiritual feelings and visions. Based on testimonies of Saint John questioning the status of clear cognition (in raptum) seems justifiable.plCC-BY-SA - Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkachpoznaniemistykamistycyzmkontemplacjateologia duchowościcognitionmysticismcontemplationtheology of spiritualitypoznanie mistycznemystical cognitionJan od KrzyżaJohn of the Crossdoktorzy Kościoładoctors of the ChurchRodzaje poznania mistycznego w pismach św. Jana od KrzyżaKinds of mystical cognition in the missive by John of the CrossArticle