Krupnyk, Hanna2024-12-032024-12-032022Roczniki Teologiczne, 2022, T. 69, nr 10, s. 63-78.2543-59732353-7272https://theo-logos.pl/handle/123456789/24859Artykuł w języku angielskim.The article provides a review of the modern nuclear family’s condition. I analyse scholarly works by leading local and foreign scientists in the line of parent–child, sibling relations. The peculiarities of the interaction between children and parents are highlighted from the position of the respondents, who have been grouped into subgroups according to the order of birth in the family hierarchy (N = 265). The choice of methods for studying the family interaction of the respondents has been found. The aim is to study the level of development of parent–child and sibling relations, and compare the results in the “The first/middle/last child” subgroups. The methods are questionnaires used to establish the level of parent–child and sibling relationships; the statistical processing of empirical data and graphical presentation of the results were done using MS Excel and IBM SPSS Statistics (v. 27.0). The main positions based on the results of our research will be put into the basis for the development of specific recommendations, which will be useful and helpful in further work of practicing psychologists in the field of family counseling in such subsystems as marital sibling and parent-child relationships.W artykule dokonano przeglądu kondycji współczesnej rodziny nuklearnej. Przeanalizowano prace naukowe czołowych współczesnych naukowców na linii rodzic–dziecko oraz rodzeństwo. Osobliwości interakcji między w przedmiotowym zakresie zostały naświetlone z pozycji respondentów, którzy zostali pogrupowani w podgrupy według kolejności urodzenia w hierarchii rodzinnej (N = 265). W opracowaniu założono metodę badania respondentów w ramach tzw. interakcji rodzinnych. Celem niniejszego tekstu jest analiza poziomu rozwoju relacji rodzic– dziecko i rodzeństwo oraz porównanie wyników w podgrupach “Pierwsze dziecko”, “Środkowe dziecko”, “Ostatnie dziecko”. W tym celu opracowane zostały kwestionariusze do określenia poziomu rozwoju ww. relacji, metody statystyczne służące opracowaniu danych empirycznych oraz graficzna prezentacja wyników. Wszystkie powyższe metody przeprowadzone zostały przy użyciu arkusza kalkulacyjnego MS Excel oraz aplikacji IBM SPSS Statistics (wersja 27.0). Głównym wnioskiem opracowania są kluczowe stanowiska sformułowane na podstawie przeprowadzonych badań, dające podstawę do opracowania konkretnych rekomendacji. Stają się one przedmiotem w dalszej pracy psychologów praktyków w zakresie poradnictwa rodzinnego w takich podsystemach, jak relacje małżeńskie rodzeństwo i rodzic–dziecko.enCC-BY-NC-ND - Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnychparent-child relationshipsibling relationsresearch of the family groupchildren by birth order in the nuclear familyeducational competence of parentssiblingsparentschildrenfamilynuclear familyupbringingfamily studiessociologypsychologyrelacje rodzic-dzieckorelacje między rodzeństwembadania grupy rodzinnejdzieci według kolejności urodzenia w rodzinie nuklearnejkompetencje wychowawcze rodzicówrodzeństworodzicedziecirodzinarodzina nuklearnawychowanienauki o rodziniesocjologiapsychologiaAnalysis and Interpretation of the Results of Interaction in a Respondents’ Subgroup According to Sibling Position in the Nuclear FamilyInterakcje w rodzinie nuklearnej. Analiza wyników ze względu na pozycje osób w przedmiotowej grupie badawczejArticle