Giemza, Bogdan2024-11-212024-11-212019Wrocławski Przegląd Teologiczny, 2019, R. 27, Nr 1, s. 23-39.1231-17312544-6460https://theo-logos.pl/handle/123456789/23994The author reflects upon and portrays the history and sense of the term ‘the new feminism’. It was the Pope who introduced the phrase to the philosophical- theological terminology. He applied it to women and encouraged them to become its promoters. Since John Paul II didn’t explicitly define the meaning of the term, discovering its sense through the contexts in which “the new feminism” appears, has proven necessary. Therefore the article analyses the Pope’s teaching associated with the theology of the body and the theology of marriage and family, as well as his teaching about the contemporary threats concerning particularly human sexuality. The changes associated with the human sexuality, which have not only been proposed, but are also being implemented, affect the fundamental truth about the human as a man and a woman. These changes have consequences for the existence of marriage and family, and for the social life as well. In such a context of civilization transformations, an appeal of the Pope for promoting the new feminism is becoming understandable. The issues connected with this term are topical, therefore, the last part of the article focuses on some cases which should become an object of further research.Celem rozważań zawartych w artykule Jan Paweł II jako promotor „nowego feminizmu” jest ukazanie historii i znaczenia terminu „nowy feminizm”. To właśnie papież wprowadził go do terminologii filozoficzno-teologicznej. Używał go w odniesieniu do kobiet i apelował, by były jego promotorkami. Ponieważ Jan Paweł II jednoznacznie nie zdefiniował jego znaczenia, aby odkryć sens pojęcia, koniecznym okazało się zbadanie kontekstów występowania terminu „nowy feminizm”. Dlatego w artykule zostało przeanalizowane papieskie nauczanie związane z teologią ciała oraz teologią małżeństwa i rodziny, a także nauczanie na temat współczesnych zagrożeń dotyczących szczególnie ludzkiej płciowości. Nie tylko proponowane, ale wdrażane w życie zmiany związane z ludzką płciowością dotykają bowiem fundamentalnej prawdy o człowieku – jako mężczyźnie i kobiecie – oraz mają konsekwencje dla życia małżeńskiego i rodzinnego, jak również społecznego. W takim kontekście przemian cywilizacyjnych zrozumiałym staje się apel papieża o promowanie nowego feminizmu. Problematyka związana z tym terminem zachowuje swoją aktualność, dlatego w ostatniej części artykułu zwrócono uwagę na niektóre sprawy, które winny się stać przedmiotem dalszych badań.plCC-BY-SA - Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkachJan Paweł IIKarol Wojtyłapapieżenauczanienauczanie Jana Pawła IIantropologiaczłowiekkobietapłciowośćteologia ciałateologia małżeństwateologia rodzinyprzemiany społeczno-kulturowefeminizmnowy feminizmJohn Paul IIpopesteachingJohn Paul II's teachinganthropologyhumanwomansexualitytheology of the bodytheology of marriagetheology of familysocio-cultural transformationssocio-cultural changesfeminismnew feminismJan Paweł II jako promotor „nowego feminizmu”John Paul II as the promoter of the “new feminism”Article