Duszek, Kamil Edward2025-09-252025-09-252019Teologia w Polsce, 2019, Tom 13, Nr 1, s. 59-72.2956-63551732-4572https://theo-logos.pl/handle/123456789/36566Artykuł w języku angielskim.Współczesna dyskusja nad fenomenem życia jest miejscem spotkania nauk przyrodniczych i religii. W ich dialogu przeważają dwie skrajne opinie, które każą rozumieć życie albo jako przypadkowy produkt ewolucji, albo jako inteligentny projekt powstały dzięki zewnętrznej interwencji. Obydwa spojrzenia są redukcjonistyczne i stanowią przejaw niezrozumienia wielopłaszczyznowości ludzkiego poznania. Dojrzały wgląd teologiczny nie powinien podążać tą ścieżką. Dlatego artykuł jest próbą innego spojrzenia na fenomen życia. Podjęta zostaje w nim teologiczna interpretacja życia biologicznego według wywodzącej się ze średniowiecza kategorii vestigium Dei. Pojęcie to musi być jednak przebudowane tak, by uwzględniało osnowę semantyczną, która narosła wokół niego w XX wieku. Opracowana na nowo kategoria vestigium stanowi klucz hermeneutyczny, który pozwala lepiej zrozumieć, co to znaczy, że życie już w swoich podstawowych przejawach posiada transcendentalne odniesienie do Boga jako ślad.enCC-BY - Uznanie autorstwasciencereligioncreationevolutionprojecttheology of naturenaturelifephenomenon of lifehermeneuticscategory “vestigium”transcendencetheologyphilosophynaukareligiastworzenieewolucjaprojektteologia przyrodyprzyrodanaturabiosvestigium Deiżyciefenomen życiahermeneutykakategoria „vestigium”vestigiumtranscendencjateologiafilozofiaTheological Insight Into the Phenomenon of Life: the “bios” as a “vestigium Dei”Wgląd teologiczny w fenomen życia: „bios” jako „vestigium Dei”Article