Uciecha, Andrzej2025-07-282025-07-282013Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne, 2013, T. 46 z. 1, s. 5-17.0137-3447https://theo-logos.pl/handle/123456789/34394Treść siódmej w kolejności Mowy Afrahata O pokutujących i poprzedzającej ją Mowy o synach przymierza stanowiła podstawowy materiał badawczy dla zagadnienia struktury i dyscypliny starożytnego Kościoła syryjskiego oraz roli, jaką w nim odgrywali „synowie przymierza” (bənay qəyāmā). W Mowie o pokutujących Afrahat opisał obrzęd rytualnego obmycia, wyraźnie odróżniając go od kąpieli chrzcielnej. Chodzi z jednej strony o „samotnych”, którzy upadli i odwlekali nawrócenie, oraz z drugiej – o kapłanów, którzy pokutującym odmawiali pojednania.Aphrahat’s seventh Demonstration, entitled On penitents, and the preceding Demonstration on members of the covenant provided basic research material for the question of the structure and discipline in the early Syrian Church and the role played there by “the sons of the covenant” (bənay qəyāmā). In the Demonstration on penitents, Aphrahat describes ritual washing, clearly distinguishing it from baptism. He addresses the “solitary” who have fallen and delayed their conversion as well as priests refusing to reconcile penitents.plCC-BY-SA - Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkachAfrahatsynowie przymierzapokutajęzyk syryjskiAphrahatsons of the covenantpenanceprześladowaniaSzapur IISyrian languagepersecutionShapur IIojcowie KościołaChurch FatherspatrologiapatrystykapatrologypatristicsMowy AfrahataAfrahat's speechestłumaczeniaprzekładytranslationsO pokutującychOn penitentsAfrahat „O pokutujących” (Demonstratio septima. De paenitentibus. Patrologia Syriaca I, 313-360)Aphrahat, „On penitents”, (Demonstratio septima. De paenitentibus. Patrologia Syriaca I, 313-360)Article