Francois, Jacob W.2025-09-292025-09-292022Teologia w Polsce, 2022, Tom 16, Nr 1, s. 153-172.2956-63551732-4572https://theo-logos.pl/handle/123456789/36739Artykuł w języku angielskim.Święty Ireneusz jako postać teologii zachodniej wyróżnia się swoistą egzegezą Księgi Rodzaju, która wyznaczyła fundamenty dla jego teologicznych koncepcji „nowego Adama” i rekapitulacji. Zachodnia tradycja teologiczna przyjęła zamiast tego podejście przekazane przez św. Augustyna, które widać w teologii ciała św. Jana Pawła II. W niniejszym artykule opisuję trudności poglądu Ireneusza, jednocześnie ukazując wady stanowiska Augustyna rozwijanego przez Jana Pawła II, i porównuję owoce obu koncepcji w celu wypracowania ich syntezy.enCC-BY - Uznanie autorstwaJohn Paul IIKarol WojtyłaIrenaeus of Lyontheology of the bodyBook of Genesisanthropologytheologybiblical theologybodyexegesisbiblical exegesisbiblical studiesBibleDoctors of the ChurchChurch Fatherspatristic exegesispatristicsreasondialogueOld TestamentJan Paweł IIIreneusz z Lyonuteologia ciałaKsięga Rodzajuantropologiateologiateologia biblijnaciałoegzegezaegzegeza biblijnabiblistykaBibliaPismo Świętedoktorzy Kościołaojcowie Kościołaegzegeza patrystycznapatrystykarozumdialogStary TestamentThe Gift of Reason: St. Irenaeus and John Paul II in DialogueDar rozumu: św. Ireneusz i Jan Paweł II w dialoguArticle