Wita, Grzegorz2025-07-102025-07-102008Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne, 2008, T. 41 z. 2, s. 443-452.0137-3447https://theo-logos.pl/handle/123456789/33542Artykuł w języku angielskim.Przedmiotem rozważań artykułu są relacje łączące Afrykanina z istotami nadnaturalnymi, mające swe odzwierciedlenie w etyce. Podstawami wszelkiego wartościowania są życie i społeczność. Ich kontynuację i trwanie zapewniają zwyczaje, tradycja oraz mit uobecniany w rytuale. Nieprzestrzeganie owych zasad rodzi pojęcie winy i występku. Zbudowany na ich fundamencie katalog powinności i wykroczeń wskazuje na specyficzne rozumienie zła jako wykroczenia przeciw ustalonym normom rytualnym i społecznym, postrzeganych jako wywodzące się od Istoty Najwyższej i sankcjonowanych przez inne istoty nadnaturalne. Dlatego muszą być podjęte działania przywracające harmonię. Afrykańska moralność akcentuje i jest nakierowana na obfitość życia.enCC-BY-SA - Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkachludy Afrykipeoples of AfricaetnologiaethnologyAszantiAszantowieAsante peopleGhanareligioznawstworeligious studiesAshanti peopleetykaetyka afrykańskaobowiązektransgresjaethicsAfrican ethicsdutytransgressionThe Concept of Duty and Transgression in African EthicsPojęcie powinności i wykroczenia w afrykańskiej etyceArticle